Digital Marketing and Monitoring the Effectiveness of the University's Online Platform
DOI:
https://doi.org/10.52575/2687-0932-2025-52-1-56-65Keywords:
educational market, educational services market, marketing, marketing activities, digital marketing, marketing control, marketing strategy, higher education institution, universityAbstract
The relevance of the study is explained by rapidly developing digital technologies requiring that a high-quality and effective website should be crucial for a modern educational institution. The official website of the university serves not only as a source of information, but also as an online platform that allows attracting potential students, promoting educational products and services, maintaining contacts with graduates and industrial partners, and demonstrating achievements. The purpose of this work is to study the effectiveness of the university website in terms of its role in attracting and retaining the target audience, as well as to identify ways to further improve it through the use of modern digital marketing methods. The information and analytical base of the study was the eLibrary.Ru search engine, the official websites of four top competing universities of the Belgorod region, the VIKON software and methodological complex, Yandex Wordstat software, and the Yandex.Metrica analytics service. The article presents the results of assessing the competitiveness of websites of the main educational institutions in the regional market of educational services and products of higher education. The author substantiates the need to build an effective marketing strategy for promoting and developing the university, as well as for introducing marketing control procedures at higher education institutions that would ensure competitiveness. The obtained results may be used by higher education institutions for the development and adjustment of their marketing strategies or marketing policies.
Downloads
References
Список источников
Анализ запросов официального сайта НИУ «БелГУ» по данным Яндекс Вордстат за период 02.01.2023 – 02.02.2025. [Электронный ресурс]. – Режим доступа: https://wordstat.yandex.ru/?region=all&view=graph&words=%D0%B1%D0%B5%D0%BB%D0%B3%D1%83 (дата обращения 30.01.2025)
Белгородский государственный аграрный университет им. В.Я. Горина: официальный сайт [Электронный ресурс]. – Режим доступа: https://belgau.ru/ (дата обращения 05.12.2024)
Белгородский государственный национальный исследовательский университет: официальный сайт [Электронный ресурс]. – Режим доступа: https://bsuedu.ru (дата обращения 05.12.2024)
Белгородский государственный технологический университет им. В.Г. Шухова: официальный сайт [Электронный ресурс]. – Режим доступа: https://www.bstu.ru (дата обращения 05.12.2024)
Белгородский университет кооперации, экономики и права: официальный сайт [Электронный ресурс]. – Режим доступа: https://www.bukep.ru (дата обращения 05.12.2024)
Методические рекомендации представления информации об образовательной организации в открытых источниках с учетом соблюдения требований законодательства в сфере образования [Электронный ресурс]. – Режим доступа: https://db-nica.ru/documents/regulations/sveden/metodicheskie-rekomendaczii-2024.pdf 05.12.2024 (дата обращения 05.12.2024)
Рейтинг сайтов образовательных учреждений 2024 Spider VIKON. Методика проверки [Электронный ресурс]. – Режим доступа: https://db-nica.ru/ratings/rejting-sajtov-obrazovatelnykh-organizaczij?group=1®ion=31&vuzName=белгородский (дата обращения 02.12.2024)
Федеральный проект «Цифровая образовательная среда». Цели, задачи и перспективы [Электронный ресурс]. – Режим доступа: https://mcoip.ru/blog/2022/02/17/federalnyj-proekt-czifrovaya-obrazovatelnayasreda-czeli-zadachi-i-perspektivy/ (дата обращения 05.12.2024)
Список литературы
Алешина И.В. 2021. Маркетинг университета эпохи цифровой глобализации. Вестник университета, 1: 20–27.
Бондаренко Ю.Н. 2023. Современные тенденции развития цифровой трансформации образования. Вестник Российского нового университета. Серия: Сложные системы: модели, анализ и управление, 2: 99–104.
Глебов Г.Е., Каманин И.Е. 2023. Цифровая трансформация модели маркетингового продвижения образовательных услуг. Ученые записки, 2(46): 16–19.
Гусарова М.Н., Рагимова Н. К. 2023. Проблемные аспекты применения цифровых инструментов в маркетинговых стратегиях приемных кампаний вузов. Современная наука: актуальные проблемы теории и практики. Серия: Гуманитарные науки, 5(2): 58–61.
Егорова Д.А., Шпильман Н.И.В. 2022. Цифровая трансформация российского бизнеса с использованием искусственного интеллекта в образовательной сфере. Экономика, предпринимательство и право, 12: 3283–3298.
Кучерявенко С.А. 2023. Развитие маркетингового контроля в образовательных организациях. Современные проблемы социально-экономических систем в условиях глобализации: сборник научных трудов XVII Международной научно-практической конференции, Белгород, 27 октября 2023 года. Белгород: Федеральное государственное автономное образовательное учреждение высшего образования «Белгородский государственный национальный исследовательский университет», 114–120.
Кучерявенко С.А. 2024. Эффективность маркетинговой деятельности университета через реализацию функции маркетингового контроля. Modern Economy Success, 1: 56–60.
Кучерявенко С.А. 2023. Маркетинговый контроль в деятельности образовательных организаций высшего образования. Вестник Самарского государственного экономического университета, 4(222): 72–77.
Осадчая С.М. 2024. Тренд-анализ трансформации маркетинговых форматов в системе высшего образования. Экономика устойчивого развития, 3(59): 139–141.
Тарасова Т.Ф., Кучерявенко С.А., Шульгина М.В. 2023. Содержание, особенности и проблемы реализации функции маркетингового контроля в современных образовательных организациях. Вестник Белгородского университета кооперации, экономики и права, 6(103): 217–224.
References
Aleshina I.V. 2021. Marketing vuza v epokhu tsifrovoy globalizatsii [Marketing of a university in the era of digital globalization]. Vestnik universiteta, 1: 20–27.
Bondarenko YU.N. 2023. Sovremennye tendencii razvitiya cifrovoj transformacii obrazovaniya [Current trends in the development of digital transformation of education]. Vestnik Rossijskogo novogo universiteta. Seriya: Slozhnye sistemy: modeli, analiz i upravlenie, 2: 99–104.
Glebov G.Ye., Kamanin I.Ye. 2023. Tsifrovaya transformatsiya modeli marketingovogo prodvizheniya obrazovatel'nykh uslug [Digital transformation of the educational services marketing promotion model]. Nauchnyye zapiski, 2(46): 16–19.
Gusarova M.N., Ragimova N.K. 2023. Problemnyye aspekty ispol'zovaniya tsifrovykh instrumentov v marketingovykh strategiyakh priyemnykh kampaniy vuzov [Problematic aspects of the use of digital tools in the marketing strategies of university admissions campaigns]. Sovremennaya nauka: aktual'nyye problemy teorii i praktiki. Seriya: Gumanitarnyye nauki, 5(2): 58–61
Egorova D.A., SHpil'man N.I.V. 2022. Cifrovaya transformaciya rossijskogo biznesa s ispol'zovaniem iskusstvennogo intellekta v obrazovatel'noj sfere [Digital transformation of Russian business using artificial intelligence in the educational field]. Ekonomika, predprinimatel'stvo i pravo, 12: 3283–3298.
Kucheravenko S.A. 2023. Razvitiye marketingovogo kontrolya v obrazovatel'nykh organizatsiyakh. Sovremennyye problemy sotsial'no-ekonomicheskikh sistem v usloviyakh globalizatsii [Digital transformation of Russian business using artificial intelligence in the educational field]: Sbornik nauchnykh trudov XVII Mezhdunarodnoy nauchno-prakticheskoy konferentsii, Belgorod, 27 oktyabrya 2023 g. Belgorod: FGAOU VO «Belgorodskiy gosudarstvennyy natsional'nyy issledovatel'skiy universitet», 114–120.
Kucheravenko S.A. 2024. Effektivnost' marketingovoy deyatel'nosti vuza cherez realizatsiyu funktsii marketingovogo kontrolya [The effectiveness of the university's marketing activities through the implementation of the marketing control function]. Uspekh sovremennoy ekonomiki, 1: 56-60.
Kucheravenko S.A. 2023. Marketingovyy kontrol' v deyatel'nosti organizatsiy vysshego obrazovaniya [Marketing control in the activities of educational institutions of higher education]. Vestnik Samarskogo gosudarstvennogo ekonomicheskogo universiteta, 4(222): 72–77.
Osadchaya S.M. 2024. Analiz tendentsiy transformatsii formatov marketinga v sisteme vysshego obrazovaniya k 2024 godu [Trend analysis of the transformation of marketing formats in the higher education system]. Ekonomika ustoychivogo razvitiya, 3 (59): 139–141.
Tarasova T.F., Kucheryavenko S.A., Shul'gina M.V. 2023. Soderzhaniye, osobennosti i problemy realizatsii funktsii marketingovogo kontrolya v sovremennykh obrazovatel'nykh organizatsiyakh [Content, features and problems of implementing the marketing control function in modern educational institutions]. Vestnik Belgorodskogo universiteta kooperatsii, ekonomiki i prava, 6 (103): 217–224.
Abstract views: 23
Share
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2025 Economics. Information Technologies

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.