Market of Educational Products and Services of Higher Education in the Russian Federation: Marketing Characteristics and Trends 2018–2024

Authors

  • Svetlana A. Kucheryavenko Belgorod State National Research University

DOI:

https://doi.org/10.52575/2712-746X-2024-51-1-83-92

Keywords:

educational market, market for educational services, marketing, marketing activities, digital marketing, marketing strategy, educational organization of higher education, institution of higher learning, university

Abstract

The relevance of the issues of the educational market state is associated with the transformation of the national higher education system, the fierce competition of universities in the regional, national and external educational markets, as well as with fundamental changes in the activities of higher education, caused by the large-scale digitalization of all processes of the university management system and the rapid development of distance education technologies. The purpose of this work is to study the modern market of educational products and services of higher education in the Russian Federation. The information and analytical base for the study was the eLibrary.Ru search system and official statistical sources of information on the research problem. The article presents marketing characteristics and trends for 2018-2024, the results of an analysis of the state, main trends and priority directions for the further development of the educational market for higher education products and services in the Russian Federation; the need to form an effective marketing strategy and introduce marketing control procedures in educational institutions of higher education to ensure competitiveness is substantiated. The obtained results may be of interest in the development and adjustment of marketing strategy or policy in the field of marketing of educational organization of higher education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Svetlana A. Kucheryavenko, Belgorod State National Research University

PhD in Economics, Associate Professor; Director of the Center for Quality Management, Associate Professor of the Department of Management and Economics of Pharmacy, Belgorod State National Research University,
Belgorod, Russia.

References

Список источников

Атлас новых профессий – URL: https://atlas100.ru/upload/pdf_files/atlas.pdf (дата обращения: 18.01.2024)

Грамотность населения – URL:https://countrymeters.info/ru/Russian_Federation#literacy (дата обращения: 18.01.2024)

Исследование российского рынка онлайн-образования и образовательных технологий: Edumarket, 2017–2021 – URL: https://www.dropbox.com/s/s6ug8en7faoooaw/edumarket_RUS.pdf?dl=0 (дата обращения: 18.01.2024)

О запуске пилотного проекта по изменению уровней профессионального образования – URL:https://www.minobrnauki.gov.ru/press-center/news/novosti-ministerstva/67889/?sphrase_id=8048171 (дата обращения: 18.01.2024)

Образование в цифрах: 2023: краткий статистический сборник / Т.А. Варламова, Л.М. Гохберг, О.К. Озерова и др.; Нац. исслед. ун-т «Высшая школа экономики». – URL: https://www.hse.ru/primarydata/ovz2023 (дата обращения: 18.01.2024)

РБК Тренды, по данным Smart Ranking: 2019–2022 – URL: https://trends.rbc.ru/trends/education (дата обращения: 18.01.2024)

Список литературы

Авдонькина В.В. 2018. Анализ и оценка состояния регионального рынка образовательных услуг. Вестник Нижегородского института управления, 2(48): 35–39.

Бавыкина Е.Н., Фомина С.А., Корецкая Т.В. 2021. Маркетинговые исследования на рынке образовательных услуг как основа стратегии устойчивого развития вуза. Экономика устойчивого развития, 3(47): 20–24.

Бондаренко Ю.Н. 2023. Современные тенденции развития цифровой трансформации образования. Вестник Российского нового университета. Серия: Сложные системы: модели, анализ и управление, 2: 99–104.

Егорова Д.А., Шпильман Н.И. 2022. Цифровая трансформация российского бизнеса с использованием искусственного интеллекта в образовательной сфере. Экономика, предпринимательство и право, 12: 3283–3298.

Жукова Е.Е., Козырев М.С., Ильина И.Ю., Мельничук Ю.А. 2020. Анализ целевой аудитории рынка образовательных услуг на примере московских вузов. Перспективы науки и образования, 2(44): 430–442.

Мигранова Л.И. 2021. Анализ состояния и перспектив развития рынка образовательных услуг региона. Управленческий учет, 12–3: 735–744.

Пласкова Н.С., Прокофьева Е.В. 2022. Развитие рынка образовательных услуг вузов. Наука, инновации, образование: актуальные вопросы и современные аспекты: монография. – Пенза: Наука и Просвещение: 5–15.

Порядина О.В. 2016. Анализ современных институциональных преобразований рынка образовательных услуг в сфере высшего образования в РФ. Инновационное развитие Российской экономики: IX Международная научно-практическая конференция, Москва, 25–28 октября 2016 года / Министерство образования и науки Российской Федерации; Российский экономический университет имени Г.В. Плеханова; Российский гуманитарный научный фонд. Москва: Российский экономический университет имени Г.В. Плеханова: 78–82.

Романович М.А., Мохсени Х., Романович Л.Г., Кузнецова И.А. 2021. Актуальные вопросы и анализ рынка образовательных услуг в постпандемийный период, Экономика. Информатика, 48 (4): 717–725

Суетин А.Н., Шулус А.А. 2020. Повышение конкурентоспособности вуза: глобальные тенденции и современное состояние мирового рынка образовательных услуг. Фундаментальные исследования, 6: 143–149.

Тарасова Е.Е, Теплова Л.В., Ефимова Н.А. 2019. К вопросу о разработке, реализации и оценке маркетинговой стратегии вуза для обеспечения конкурентоспособности. Вестник Белгородского университета кооперации, экономики и права, 2(75): 298–312.


Abstract views: 111

Share

Published

2024-03-30

How to Cite

Kucheryavenko, S. A. (2024). Market of Educational Products and Services of Higher Education in the Russian Federation: Marketing Characteristics and Trends 2018–2024. Economics. Information Technologies, 51(1), 83-92. https://doi.org/10.52575/2712-746X-2024-51-1-83-92

Issue

Section

SECTORAL MARKETS AND MARKET INFRASTRUCTURE