Marketing Specifics of the Implementation of Educational Programs and Competitive Positioning of the University

Authors

  • Maria S. Starikova BSTU named after V.G. Shukhov
  • Svetlana A. Kucheryavenko Belgorod National Research University
  • Tatyana N. Ponomareva BSTU named after V.G. Shukhov

DOI:

https://doi.org/10.52575/2687-0932-2022-49-4-738-748

Keywords:

education marketing, educational market, implementation of educational programs, university positioning, brand management

Abstract

The growing competition in the global and national education market necessitates the use of marketing technologies that make it easier for consumers to identify and differentiate the products offered. The tools for branding and positioning educational programs implemented by the university are subject to transformation both under the influence of external factors and under the influence of the specifics of the product offered on the market. The purpose of the study is to identify specific features and identify areas for improving the positioning of universities in the education market. Research methods: desk research aimed at summarizing scientific papers on positioning issues and searching for opportunities to apply them to the university product promoted on the education market; content analysis of advertisements of 40 universities, which made it possible to determine the key accents and motives used in the positioning of educational institutions of higher education; classification, methods of comparison and generalization in order to identify differences in bringing to the consumers of the university its competitive position. Results of the research: the marketing specifics of the implementation of educational programs and the competitive positioning of the university are formulated; groups of key positions in the higher education market are identified. The results of the study can be used in the process of developing the university's marketing strategy.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria S. Starikova, BSTU named after V.G. Shukhov

Doctor of Economics, Associate Professor, Professor of the Department of Marketing, BSTU named after V.G. Shukhov, Belgorod, Russia.

Svetlana A. Kucheryavenko, Belgorod National Research University

Candidate of Economic Sciences, Director of the Quality Management Center, Associate Professor of the Department of Economics and Management of Pharmacy, Belgorod State National Research University, Belgorod, Russia

Tatyana N. Ponomareva, BSTU named after V.G. Shukhov

Candidate of Economic Sciences, Associate Professor, Associate Professor of the Department of Marketing, BSTU named after V.G. Shukhov, Belgorod, Russia

References

Список источников

Труд и занятость в России. 2021: Стат. сб. / Росстат. – М., 2021. – 177 с.

Список литературы

Абабкова М.Ю., Васильева О.О. 2016. Концепция маркетинга инноваций в высшем образовании. Транспортное дело России, 6: 3-6.

Арпентьева М.Р. 2021. Маркетинг образования и проблема образовательных услуг: обзор отечественных и зарубежных исследований. Эргодизайн, 2 (12): 79-96.

Волкова К.М. 2016. Уберизация экономики. Проблемы современной науки и образования, 11 (53): 85-87.

Голубев А.И. 2020. Компетентностно-ориентированный подход к образованию как фактор управления лояльностью потребителей образовательных услуг. Экономика и бизнес: теория и практика, 1-1 (59): 89-92.

Козлова Е.А. 2011. Кастомизация и персонализированный маркетинг как бизнес-идея для российских компаний. Научные труды Вольного экономического общества России, 151: 131-139.

Максаев А.А. 2021. Социально-этичная маркетинговая концепция в современном вузе: специфика реализации и оценка возможных стратегических результатов. Экономика устойчивого развития, 4 (48): 102-112.

Савиных В.П., Цветков В.Я. 2007. Маркетинг образовательных услуг. Известия высших учебных заведений. Геодезия и аэрофотосъемка, 4: 169-176.

Свекатовски Р.И. 2010. Императивы стратегического позиционирования высших учебных заведений на рынке образовательных услуг. Вестник Южно-Уральского государственного университета. Серия: Экономика и менеджмент, 39 (215): 94-98.

Фомин В. Н. 2008. Социальный маркетинг в образовательной деятельности современного вуза: монография. Белгород: Изд-во БГТУ им. В. Г. Шухова: 142с.

Чан В.Л. 2018. Мобильные технологии и игрофикация в маркетинге, как фактор конкурентоспособности предприятий. Актуальные проблемы и перспективы развития экономики: российский и зарубежный опыт, 19:100-106.

Чумаченко М.А. 2020. "Качество образования" как ключевой фактор маркетингового позиционирования вуза. Современные аспекты экономики, 4 (272): 64-71.

Щербинина Н.Г., Севостьянов А.В. 2020. Позиционирование университетского города: соотношение смыслового и визуального аспектов бренда. Вестник Томского государственного университета, 458: 116-123.

Юдина В.А., Танина М.А., Бондаренко В.В. 2022. Развитие цифровых маркетинговых технологий продвижения образовательных услуг российских вузов в условиях глобальных трансформаций. Вестник университета. № 5. С. 71-78.

Tomyuk O.N., Diachkova A.V., Novgorodtseva A.N. 2022. Global trends in digital transformation and media positioning of universities in social networks. Digital Sociology, 5(1): 64-75.


Abstract views: 93

Share

Published

2022-12-30

How to Cite

Starikova, M. S., Kucheryavenko, S. A., & Ponomareva, T. N. (2022). Marketing Specifics of the Implementation of Educational Programs and Competitive Positioning of the University. Economics. Information Technologies, 49(4), 738-748. https://doi.org/10.52575/2687-0932-2022-49-4-738-748

Issue

Section

SECTORAL MARKETS AND MARKET INFRASTRUCTURE