The Development of a Quality Management System is a Competitive Advantage of Educational Organizations
DOI:
https://doi.org/10.52575/2687-0932-2022-49-2-277-284Keywords:
competitive advantage, quality management, management system, educational organization, Quality 4.0 conceptAbstract
Of particular importance in the conditions of uncertainty and turbulence in the economy is the transformation of the quality management system against the background of limited resources and the achievement of previous performance by more efficient methods. The growing interest in quality management issues is due to the presence of a tough competitive environment, as well as the need to standardize all processes as part of the implementation of the digital development strategy and the implementation of the Quality 4.0 concept. The article discusses the competitive positioning of the university based on the development of a quality management system, examines the existing definitions of the category «competitive advantage». The practice of formation and development of the quality management system of the National Research University "BelSU", tools and methods for achieving effectiveness, efficiency and continuous improvement of the system are presented. The main approaches necessary for the functioning of the quality management system in the context of the implementation of the digital development strategy are identified. The basic set of criteria for the introduced concept Quality 4.0 is considered. The results of the study can be used in the process of developing a marketing strategy, as well as continuous improvement of the quality management system of educational organizations.
Acknowledgement
The study was conducted within the framework of an international project under the European Union Erasmus+ program No. 619477-EPP-1-2020-1- NL-EPPKA2-CBHE-JP "Improving the internal assessment of the quality of education in the field of teaching and learning in universities of Azerbaijan and Russia, IQAinAR".
Downloads
References
Агеева Н.Г. 2015. Справочник по конкуренции и конкурентоспособности. КГУ, 121 с.
Бранденбургер А., Нейлбафф Б. 2012. Конкурентное сотрудничество в бизнесе. Кейс, 352с.
Отчет о результатах мониторинга удовлетворенности потребителей в сфере образовательных услуг за 2021-22 гг. Режим доступа: URL: https://bsuedu.ru/bsu/info/officialdocs/sections.php?ID=160 (дата обращения 05.05.2022).
Отчет о результатах самообследования Белгородского государственного национального исследовательского университета за 2021 год. Режим доступа: URL: https://bsuedu.ru/bsu/info/officialdocs/sections.php?ID=174#sect3 (дата обращения 05.05.2022).
Программа развития НИУ «БелГУ» на 2021–2030 годы в рамках реализации программы стратегического академического лидерства «Приоритет-2030» Режим доступа: URL: https://bsuedu.ru/bsu/info/officialdocs/sections.php?ID=174#sect3 (дата обращения 05.05.2022).
Азоев Г.Л., Челенков М. 2000. Конкурентные преимущества фирмы. ОАО «Типография «НОВОСТИ», 256 с.
Горбашко Е.А. 2019. Качество 4.0 и большие данные в управлении образованием. Эффективные системы менеджмента: качество и цифровая трансформация. Материалы VIII международного научно-практического форума: 17–21.
Екшикеев Т. 2009. Конкурентоспособность и конкурентные преимущества вуза. Проблемы современной экономики, 4: 392–396.
Клаус Шваб, Николас Дэвис 2018. Технологии четвертой промышленной революции. Изд-во «Эксмо», 410 с.
Кузнецова Н.В. 2021. Конкурентоспособность образовательной организации: к вопросу определения критериев развития на современном этапе. Управление организацией, бухгалтерский учет и экономический анализ: вопросы, проблемы и перспективы развития. Материалы VI Всероссийской (национальной) научно-практической конференции. Под общей редакцией Н.В. Кузнецовой. Магнитогорск: 78–84.
Ламбен Ж.Ж. 2008. Менеджмент, ориентированный на рынок. Питер, 720 с.
Липкина Е. 2009. Обеспечение конкурентоспособности вузов при реализации эффективной маркетинговой деятельности. ОмГПУ, 358 с.
Надточий Ю.Б. 2021. Качество преподавания и качество учебных занятий как конкурентное преимущество образовательной организации. Самоуправление, 4(126): 521–524.
Портер М. 1993. Международная конкуренция. Международные отношения, 600 с.
Сафиуллин Н.З., Сафиуллин Л.Н. 2002. Конкурентные преимущества и конкурентоспособность. Изд-во Казан. ун-та, 104 с.
Фатхутдинов Р.А. 2000. Конкурентоспособность: экономика, стратегия, управление. ИНФРА-М, 452 с.
Хайек Ф. 1989. Конкуренция как процедура открытия. Мировая экономика и международные отношения, 12: 6–14.
Abstract views: 126
Share
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2022 ECONOMICS. INFORMATION TECHNOLOGIES
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.