The Methodology for Assessing the Interregional Interaction in Russia within the Framework of Complementary Technological Competencies of World-Class Research and Education Centres
DOI:
https://doi.org/10.52575/2687-0932-2024-51-4-753-765Keywords:
regional economy, spatial development, interregional cooperation, complementary technological competencies, world-class Research and Education Center (REC)Abstract
The relevance of the study is due to the fact that an intensified interaction between the subjects of the Russian Federation within the framework of complementary technological competencies of world-class RECs contributes to the regions’ sustainable socio-economic development. Methods of simulation modeling, economic and statistical methods, heuristic methods, and expert assessment were used in the study. The authors present a model of interregional interaction within the framework of world-class RECs, which reflects their partnership collaborations with educational institutions and organizations of the real economy sector of Russia’s regions. A methodology has been developed for assessing the interregional interaction between the subjects of the Russian Federation within the framework of complementary technological competencies of world-class RECs, including five interrelated stages: analyzing the involvement of subjects and industries in the scientific and technological agenda of world-class RECs; assessing the formation of complementary technological competencies of world-class RECs; assessing the staff mobility; assessing the world-class REC activities; developing recommendations for enhancing interregional cooperation within the framework of complementary technological competencies of world-class RECs.
Funding
The study was prepared as part of the state task of NRU "BelSU" FZWG-2023-0014, the project topic is "Spatial-network interaction of Russian regions in the context of new challenges of technological development".
Downloads
References
Список источников
Подведены итоги деятельности научно-образовательных центров за 2022 год. URL. https://minobrnauki.gov.ru/press-center/news/novosti-ministerstva/70916/ (дата обращения: 10.10.2024).
Научно-образовательные центры мирового уровня. 2024. URL. https://ноц.рф/centersb (дата обращения: 10.10.2024).
Постановление Правительства РФ от 29 марта 2019 г. N 377 «Об утверждении государственной программы Российской Федерации «Научно-технологическое развитие Российской Федерации» (с изменениями и дополнениями)». URL. https://base.garant.ru/72216664/ (дата обращения: 10.10.2024).
Национальный проект «Наука и университеты». URL. https://minobrnauki.gov.ru/nac_project/ (дата обращения: 10.10.2024).
Список литературы
Анисимова В.Ю., Гаффарлы Э.П. 2021. Анализ финансирования и роли научно-образовательных центров мирового уровня в РФ. Вестник Самарского университета. Экономика и управление, 12(2): 7–18. DOI: 10.18287/2542-0461-2021-12-2-7-18
Бакуменко О.А. 2018. Организационно-экономический механизм управления межрегиональным взаимодействием субъектов РФ (на примере Северо-Западного федерального округа). Экономические и социальные перемены: факты, тенденции, прогноз, 11(3): 117–131. DOI: 10.15838/esc.2018.3.57.8
Кузнецова Е.П., Иванов С.Л. 2023. Научно-образовательные центры мирового уровня: значение инновационного развития России. Организатор производства, 31 (1): 102–115.
Лавриненко Е.А., Бондарева Я.Ю. 2021. Формирование оптимального инвестиционного портфеля высокотехнологичных проектов в рамках научно-образовательного центра мирового уровня. Экономика. Информатика, 48(4): 650–662. https://doi.org/10.52575/2687-0932-2021-48-4-650-662
Лавриненко Е.А., Бондарева Я.Ю., Лыщикова Ю.В. 2022. Развитие методического инструментария оценки и выбора высокотехнологичных инвестиционных проектов в рамках научно-образовательных центров (НОЦ) мирового уровня. Экономика. Информатика, 49(4): 707–717. https://doi.org/10.52575/2687-0932-2022-49-4-707-717
Никитюк Н.Н. 2023. Межрегиональное взаимодействие как инструмент достижения стратегических целей социально-экономического развития региона. Вестник евразийской науки, 15(3): 24–39.
Полухин О.Н., Маматов А.В., Спичак И.В., Кирий Н.В. 2020. Формирование инновационной образовательной системы в НИУ «БелГУ» как основы подготовки кадров мирового уровня на базе НОЦ «Инновационные решения в АПК». Достижения науки и техники АПК, 34(9): 9–13. doi: 10.24411/0235-2451-2020-10902.
Резепин А.В. 2016. Экономический кризис в России: координация федеральных и региональных мер стабилизационной политики в условиях неоднородности экономического пространства. Вестник Южно-Уральского государственного университета. Серия: Экономика и менеджмент, 10 (2): 71–75.
Симарова И.С., Алексеевичева Ю.В., Жигин Д.В. 2022. Цифровые компетенции: понятие, виды, оценка и развитие. Вопросы инновационной экономики, 12(2): 935–948. doi: 10.18334/vinec.12.2.114823.
Сорокин А.Н., Яковлева Е.И., Фильченкова И.Ф., Ширяева Ю.С., Краснопевцева Т.Ф. 2023. Компетенции научно-образовательного центра: определение, перечень и структура. Вестник Мининского университета, 1(34), 4. DOI: 10.26795/2307-1281-2021-9-1-4
Abstract views: 7
Share
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2024 Economics. Information Technologies

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.