The Choice of the Management of Food Industry Enterprises Implementing Digital Technologies to Solve Strategic, Tactical and Operational Tasks

Authors

  • Maxim O. Malinovsky Synergy University
  • Alexander Y. Anisimov Synergy University

DOI:

https://doi.org/10.52575/2687-0932-2024-51-3-597-609

Keywords:

digital transformation, food industry, digital technologies, management levels, blockchain, artificial intelligence

Abstract

In the digital economy, increasing the competitiveness of food industry enterprises depends on the quality of management, which, in turn, is influenced by the level of digital development achieved both by the introduction of digital technologies and by increasing the digital competencies of employees. The purpose of the study is to classify digital technologies used in food industry enterprises in terms of goals and levels of management. The theoretical and methodological basis of the research is the works of scientists in the field of digital transformation of the industrial sector. To achieve the goal of the study, general scientific methods of studying economic phenomena and methods of statistical analysis were used. The information base for the study was made up of statistical data published by Rosstat. The study proposes a classification of digital technologies in terms of goals and levels of management. The proposed classification complements the modern theory of digital transformation and allows for a rational approach to the selection of implemented digital technologies from the point of view of the strategic, tactical and operational tasks assigned to the enterprise. The study contributes to the understanding of the challenges of digitalization in the food industry and identifies key aspects that need to be taken into account when introducing digital technologies in this sector. The results of the study made it possible to identify the most used digital technologies at food industry enterprises, identify the main difficulties faced by food industry enterprises when using and implementing digital technologies, and evaluate the effectiveness of their implementation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maxim O. Malinovsky, Synergy University

Postgraduate Student, Department of Entrepreneurship and Competition, Faculty of Business, Synergy University,
Moscow Russia

E-mail: maxmalinovsky@inbox.ru

Alexander Y. Anisimov, Synergy University

Candidate of Economic Sciences, Associate Professor, Deputy Director for Educational and Methodological the work of the Faculty of Information Technology, Associate Professor of the Department of Information Management and information and communication technologies them. professor V.V. Dick, Synergy University,
Moscow, Russia

E-mail: anisimov_au@mail.ru

References

Список источников

Росстат. 2023. Наука, инновации и технологии. Федеральная служба государственной статистики. URL: https://rosstat.gov.ru/statistics/science (дата обращения: 07.08.2024).

Market Research Future – URL: https://www.marketresearchfuture.com/ (дата обращения: 07.08.2024).

Список литературы

Али Б.А. 2020 Цифровые технологии в развитии пищевой промышлености. Вестник Академии знаний, 41(6): 23–27. DOI 10.24412/2304-6139-2020-10754.

Благовещенский И.Г., Благовещенский В.Г., Безуглов В.С. 2023. Основные перспективные направления применения цифровых технологий в пищевой промышленности. Фабрика будущего: переход к передовым цифровым интеллектуальным производственным технологиям, роботизированным системам для отраслей пищевой промышленности : сборник научных докладов IV Международной специализированной конференции-выставки, Москва: Федеральное государственное бюджетное образовательное учреждение высшего образования «Российский биотехнологический университет (РОСБИОТЕХ)»: 97–105.

Глинянов С.В., Глинянов М.В., Капитонова Ю.С. 2023. Интернет вещей и цифровые двойники в пищевой промышленности: преимущества и вызовы для потребителей и производителей. Экономика: вчера, сегодня, завтра, 13(4-1): 843–852. DOI 10.34670/AR.2023.54.96.099.

Забайкин Ю.В., Глинянов С.В., Глинянов М.В., Капитонова Ю.С. 2023 Использование инновационных технологий в производстве пищевых продуктов: роль Интернета вещей и цифровых двойников в повышении эффективности и качества. Экономика: вчера, сегодня, завтра, 13(4-1): 832–842. DOI 10.34670/AR.2023.38.92.098.

Кирясов С.С. 2023 Совершенствование маркетинговой стратегии продвижения товаров предприятия пищевой промышленности на основе цифровых технологий. Экономика: вчера, сегодня, завтра, 13(5-1): 745–750. DOI 10.34670/AR.2023.29.33.106.

Кузнецов В.О. 2023. Цифровая трансформация в пищевой промышленности и ее роль в увеличении стоимости компании. Экономика: вчера, сегодня, завтра, 2023. 13(3-1): 619–624. DOI 10.34670/AR.2023.19.83.044.

Кучумов А.В., Благовещенский И.Г., Благовещенский В.Г., Осташов П.И., Благовещенская М.М. 2023. Цифровизация производства пищевых продуктов. Роговские чтения: сборник докладов научно-практической конференции с международным участием, Москва, 16 декабря 2022 года. Курск: Закрытое акционерное общество «Университетская книга»: 262–270.

Фролова А.К., Шереметьева Е.Н. 2023. Цифровизация как инструмент повышения эффективности менеджмента предприятий пищевой промышленности. Проблемы развития предприятий: теория и практика, 1(3): 71–75. DOI 10.46554/PEDTR-22-2023-3

Чапаев Н.М., Рабаданова А.А. 2019. Цифровые технологии в пищевой промышленности. Экономика и управление: проблемы, решения, 3(12): 81–85. DOI: 10.24412/2304-6139-2020-10754

Шаффрат Т., Шальк Г. 2019. Цифровизация в пищевой промышленности-сегодня и в будущем. Переработка молока, 5(235): 38–39. DOI: 10.18334/epp.12.5.114677.

Ancín Rípodas M., Pindado T.E., Sánchez García, M. 2022. New trends in the global digital transformation process of the agri-food sector: an exploratory study based on Twitter. Agricultural Systems, 203: 103520. DOI: 10.1016/j.agsy.2022.103520.

Jaouhari A., Hamidi L.S. 2024. Assessing the influence of artificial intelligence on agri-food supply chain performance: the mediating effect of distribution network efficiency. Technological Forecasting and Social Change, 200: 123149. DO: I10.1016/j.techfore.2023.123149

Kakani V. et al. 2020 A critical review on computer vision and artificial intelligence in food industry. Journal of Agriculture and Food Research, 2: 100033. DOI: 10.1016/j.jafr.2020.100033

Lahane S., Paliwal V., Kant R. 2023. Evaluation and ranking of solutions to overcome the barriers of Industry 4.0 enabled sustainable food supply chain adoption. Cleaner Logistics and Supply Chain, 8: 100116. DOI: 10.1016/j.clscn.2023.100116.

Nivornusit R., Kraiwanit T., Limna P. 2024 Food delivery competition in the digital economy: Price war strategy in a developing country. Digital Business, 4(1). DOI: 10.1016/j.digbus.2024.1000

Nuttah M.M., Roma P., Nigro G. L., Perrone G. 2023. Understanding blockchain applications in Industry 4.0: From information technology to manufacturing and operations management. Journal of Industrial Information Integration, 33: 100456. DOI: 10.1016/j.jii.2023.100456.

Ram P.K., Pandey N., Persis J. 2024. Modeling social coupon redemption decisions of consumers in food industry: A machine learning perspective. Technological Forecasting and Social Change, 200: 123093. DOI: 10.1016/j.techfore.2023.123093.

Santos, Francisco J., Guzmán C., Ahumada P. 2024. Assessing the digital transformation in agri-food cooperatives and its determinants. Journal of Rural Studies, 105: 103168. DOI: 10.1016/j.jrurstud.2023.103168

Vilas-Boas J.L., Rodrigues J.J., Alberti A.M. 2023. Convergence of Distributed Ledger Technologies with Digital Twins, IoT, and AI for fresh food logistics: Challenges and opportunities. Journal of Industrial Information Integration, 31: 100393. DOI: 10.1016/j.jii.2022.100393.


Abstract views: 1

Share

Published

2024-09-30

How to Cite

Malinovsky, M. O., & Anisimov, A. Y. (2024). The Choice of the Management of Food Industry Enterprises Implementing Digital Technologies to Solve Strategic, Tactical and Operational Tasks. Economics. Information Technologies, 51(3), 597-609. https://doi.org/10.52575/2687-0932-2024-51-3-597-609

Issue

Section

SECTORAL MARKETS AND MARKET INFRASTRUCTURE