Marketing Positioning of Universities in the Educational Market
DOI:
https://doi.org/10.52575/2687-0932-2023-50-1-105-112Keywords:
competitiveness, competitive advantage, positioning, competitive positioning, branding, image, organization competitive positioning system, marketing strategy, educational organization of higher educationAbstract
The relevance of the issues of strategic positioning of higher education institutions is associated with the fierce competition of universities in the regional, national and foreign educational market, as well as the transformation of the national system of higher education. The purpose of this article is to present theoretical and methodological approaches and the practice of strategic positioning of educational institutions of higher education, due to the specific features of the industry and the peculiarities of the conjuncture of the educational market. The article examines the existing definitions of the category "positioning of educational institutions of higher education". The results of the content analysis
of the official websites of universities are presented. The necessity of forming a system of competitive positioning and market promotion of educational programs is substantiated, the main approaches to the competitive positioning of educational institutions of higher education are determined, the features of the competitive positioning of universities are highlighted. The results obtained in the course of the conducted research can be used in the formation of a policy in the field of competitive positioning of an educational organization of a higher school.
Downloads
References
Приоритет 2030. Программа развития МГТУ им. Н.Э. Баумана. – URL: https://bmstu.ru/news/prioritet-2030-mgtu (дата обращения: 01.08.2022)
Приоритет 2030. Программа развития МФТИ. – URL: https://mipt.ru/upload/medialibrary/a91/mfti-_-programma-razvvitiya-_prioritet-2030_.pdf (дата обращения: 01.08.2022)
Приоритет 2030. Программа развития Томского политехнического университета. – URL: https://prioritet.tpu.ru/upload/medialibrary/608/xplt566wzuzqo3br79lxa6washtabmcw.pdf (дата обращения: 01.08.2022)
Приоритет 2030. Программа развития Томского политехнического университета. – URL: https://www.hse.ru/mirror/pubs/share/542732515.pdf (дата обращения: 01.08.2022)
Приоритет 2030. Программа развития Томского политехнического университета. – URL: https://priority2030.tsu.ru/upload/Нормативные%20документы%20-%202021/Программа%20развития%20ТГУ.pdf (дата обращения: 01.08.2022)
Приоритет 2030. Программа развития Санкт-Петербургского политехнического университета Петра Великого. – URL: https://www.spbstu.ru/university/strategy-development/prioritet-2030/index.php?sphrase_id=2624119 (дата обращения: 01.08.2022)
Приоритет 2030. Программа развития Национального исследовательского ядерного университета МИФИ. – URL: https://priority2030.mephi.ru/content/public/uploads/files/programma_razvitiya_niyau_mifi_na_2021-2030_gody_0.pdf (дата обращения: 01.08.2022)
Приоритет 2030. Программа развития Томского политехнического университета. – URL: https://education.nsu.ru/priority2030/proekt-programm-razvit-2021-2030.pdf (дата обращения: 01.08.2022)
Приоритет 2030. Программа развития Новосибирского национального исследовательского государственного университета. – URL: https://2030.urfu.ru/UrFU_Priority_2030.pdf (дата обращения: 01.08.2022)
Приоритет 2030. Программа развития Тюменского государственного университета. – URL: https://www.utmn.ru/priority2030/docs/Programma_razvitia_universiteta_TyumGU_2021_2030.pdf (дата обращения: 01.08.2022)
Приоритет 2030. Программа развития Белгородского государственного национального исследовательского университета. – URL: https://www.bsu.edu.ru/upload/iblock/609/prog-20-30.pdf (дата обращения: 01.08.2022)
Абубакаров М.В. 2021. Маркетинговое позиционирование вуза. Гуманитарные и естественно-научные исследования: основные дискуссии. Материалы XXVIII Всероссийской научно-практической конференции. М.В. Абубакаров, А.Р. Ирбагиева. Ростов-на-Дону, 2021 года: 182-185.
Брикота Т.Б. 2020. Особенности потребительских свойств услуг и позиционирование бренда современного вуза. Экономика устойчивого развития. 2(42).
Жданкин Н.А. 2019. Эффективная стратегия вуза как важный фактор развития системы образования в России. Ректор ВУЗа, 7: 14-26.
Зарецкая А.С. 2019. Исследование конкурентоспособности вуза и факторов ее повышения. Вестник РГГУ. Серия: Экономика. Управление. Право, 4: 21-35.
Карпушко Е.Н. 2009. Маркетинговое позиционирование высших учебных заведений как элемент коммуникационной стратегии на рынке образовательных услуг: автореф. …дис. канд. экон. наук. Волгоград: Волгоградский государственный технический университет.
Капустина Л.М. 2011. Особенности позиционирования на рынке образовательных услуг на примере вузов Екатеринбурга. Управленец, 9-10: 25-26.
Кумпилова А.Р. 2015. Маркетинговое позиционирование вуза как элемент коммуникационной стратегии. Образовательная среда сегодня: стратегии развития, 2(3): 248-249.
Кураян К.А. 2021. Стратегическое позиционирование вуза на рынке образовательных услуг (на примере Южно-российского института управления – филиала РАНХИГС). Проблемы налогообложения, предпринимательства и менеджмента. Материалы ежегодной XVI межкафедральной конференции. Ростов-на-Дону. Южно-российский институт управления-филиал РАНХиГС: 98-105.
Рудницкий В.С. 2020. Позиционирование вуза как благоприятной среды для развития и самореализации. Наука и образование: будущее и цели устойчивого развития. Материалы XVI международной научной конференции. Москва. Московский университет им. С.Ю. Витте: 395-403.
Casidy R. 2013. The role of brand orientation in the higher education sector: a student-perceived paradigm. Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, 25(5): 803–820
Dorofeeva A.R. 2020. University brand attributes and the degree of their significance from the students’ point of view. Nauchnye zapiski molodykh issledovatelei = Scientific notes of young researchers, 8(6): 29–37.
Abstract views: 242
Share
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2023 Economics. Information Technologies
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.