Management of marketing activities of Russian universities and its adaptation to changing market conditions in the economy Russia and global markets

Authors

  • Irina A. Shumakova Belgorod State National Research University

DOI:

https://doi.org/10.52575/2687-0932-2021-48-1-72-81

Keywords:

marketing activities, University, marketing management, competitiveness, organization management benchmarking

Abstract

The relevance of the author's research topic is related to the need for consistent and systematic achievement of the national development goals of the Russian Federation for the period 2020-2030. and the fundamental importance of the evolution of higher education and educational markets in the context of the need for breakthrough socio-economic dynamics, justified primarily by the creation of a complex of opportunities related to self-realization and progressive development of the individual. An independent direction in the development of the marketing strategy of higher education organizations is currently entering national and international markets with the prospect of increasing the export of educational services, attracting international educational flows and effective positioning in the global scientific and educational space. Achievement of concrete results in this area, associated with the need for a breakthrough leap in the quality of educational processes, the creation of a national system of professional orientation and self-determination of promising young people, the qualitative growth of research activities in higher education, the restoration and consistent targeted implementation of the educational function and the creation of a positive value-normative core of the personality of students, as well as their involvement in social and cultural activities, it requires modern universities as the first centers of the "knowledge economy" to achieve a qualitatively new level of marketing, social and economic interaction with key partners, focused on sustainable and effective functioning and development.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Irina A. Shumakova, Belgorod State National Research University

Candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor, Associate Professor of the Department of Pedagogy, Director of the Department of Training and Certification of Scientific and Pedagogical Personnel Belgorod National Research University,
Belgorod, Russia

References

О национальных целях развития Российской Федерации на период до 2030 года. Указ Президента РФ от 21.07.2020 г. URL: http://kremlin.ru/events/president/news/63728 (дата обращения: 18 декабря 2020).

Акименко В.А. 2007. Аффилиарный маркетинг в рыночной политике государственных и негосударственных учреждений высшего профессионального образования. Автореф. дис. канд. экон. наук. Сочи, НОЦ российской академии образования, 19.

Барановский А.И. 2007. Управление маркетингом непрерывного многоуровневого образования. Омск, ОГПУ, 218.

Бобрик А.В. 2013. Система менеджмента качества и маркетинг учреждений высшего профессионального образования. Чрезвычайные ситуации: образование и наука, 8 (1): 77–82.

Вандрикова О.В. 2017. Маркетинг образовательных услуг в системе высшего образования. Вестник Академии знаний, 4: 65–70.

Ешмуратова А.Ф. 2012. Маркетинг в системе высшего образования как необходимый предмет. Современные научные исследования, 4: 22.

Земляк С. В., Савченко Ю. Ю. 2012. Маркетинг услуг высшего профессионального образования: компетентностная модель продукта. Современные проблемы науки и образования, 4: 202.

Иманкулова Э.Т. 2011. Маркетинг образовательных услуг в системе менеджмента образования. Экономика, 10: 128–132.

Колесник Е.А. 2016. Маркетинг высшего образования: тенденции развития. Здоровье и образование в XXI веке, 18 (2): 749–752.

Кузьмина Е.Е. 2014. Маркетинг образовательных услуг. М., Юрайт, 330.

Леденева И.Н. 2009. Маркетинг в системе среднего профессионального образования. Вестник Саратовского государственного технического университета, 1: 214–223.

Пешкова И.Г. 2020. Маркетинговые коммуникации в современных образовательных организациях. Автореф. дис. … канд. экон. наук. Ростов-на-Дону, РИНХ, 30.

Платошина Г.Г. 2007. Стратегический маркетинг высшего образования. Экономика образования, 4: 14–20.

Пономарева Е.А., Тлимахова Ф.А. 2016. Маркетинг в сфере образования. Сборники конференций НИЦ Социосфера, 61: 66–69.

Попов Г.Ю. 2013. Маркетинг отношений в учреждениях высшего профессионального образования. Автореф. дис. … канд. экон. наук. М., РЭУ им. ГВ. Плеханова, 26.

Умавов Ю.Д. 2012. Маркетинг высшего образования: новые тенденции и перспективы. Вопросы структуризации экономики, 2: 41–44.

Хугаева М.В. 2016. Маркетинг в сфере высшего образования: особенности и перспективы развития. Образование и наука в современных условиях, 2–2: 207–209.

Шевченко Д.А. 2017. Маркетинг в сфере образования. Статья 2. Маркетинговая среда образовательной организации. Практический маркетинг, 1: 3–11.

Шевченко Д.А. 2016. Маркетинг в сфере образования: История становления и формирования рынка системы высшего образования в России. Психология и педагогика служебной деятельности, 4: 15–24.


Abstract views: 353

Share

Published

2021-04-16

How to Cite

Shumakova, I. A. (2021). Management of marketing activities of Russian universities and its adaptation to changing market conditions in the economy Russia and global markets. Economics. Information Technologies, 48(1), 72-81. https://doi.org/10.52575/2687-0932-2021-48-1-72-81

Issue

Section

SECTORAL MARKETS AND MARKET INFRASTRUCTURE