Transformation of Professions in the Context of Digitalization
DOI:
https://doi.org/10.52575/2687-0932-2025-52-1-194-202Keywords:
artificial intelligence, neural networks, national economy, modernization, new professions, trend, revolutionAbstract
The article discusses current issues of using artificial intelligence and neural networks to modernize traditional professions that are familiar to many of us. Currently, due to artificial intelligence and neural networks, professions are changing, the functionality of workers is changing, new opportunities are emerging, labor productivity is increasing, production costs are being reduced, and time is being freed up. On the one hand, the quality of the work performed improves, routine and monotonous work is eliminated. On the other hand, this trend may result in an addiction to making work easier, including mental activity, and workers may lose their erudition. There is also a need to constantly train workers in new competencies. The purpose of the study was to analyze the use of artificial intelligence and neural networks in all spheres of the national economy: medicine, finance, transport, retail, entertainment and media, science and research, education, the legal sector and many others. Using methods of observation, comparison, and analysis, we have determined that neural networks are deeply embedded in all spheres of human life. The analysis revealed a production progress and improvement in people's life quality stemming from the use of artificial intelligence and neural networks.
Downloads
References
Список литературы
Агравал А., Ганс Д., Голдфарб А. 2019. Искусственный интеллект на службе бизнеса. Как машинное прогнозирование помогает принимать решения. МИФ, Серия МИФ. IT: 336.
Бруссард М. 2020. Искусственный интеллект: пределы возможного. Альпина Паблишер: 362.
Бутл Р. 2023. Искусственный интеллект и экономика. Работа, богатство и благополучие в эпоху мыслящих машин. Альпина PRO: 424.
Волкова О.Н., Курукина Ю.С., Устинова Е.И. 2023. Применение искусственных нейронных сетей в образовательном процессе высшей школы: проблемы и перспективы. Международная научно-практическая конференция «Образование в цифровую эпоху: опыт, проблемы и перспективы» (21–23.12.2023 г.): 65–68. URL: https://www.elibrary.ru/item.asp?id=65610147
Гудфеллоу Я., Бенджио И., Курвилль А. 2017. Глубокое обучение. ДМК Пресс: 652.
Кай-Фу Ли, Чэнь Цюфань. 2022. ИИ-2041. Десять образов нашего будущего. МИФ: 432.
Лекун Я. 2021. Как учится машина. Альпина Паблишер: 335.
Маркофф Д. 2017. Homo Roboticus? Люди и машины в поисках взаимопонимания. Альпина нон-фикшн: 406.
Николенко С., Кадурин А., Архангельская Е. 2024. Глубокое обучение. Погружение в мир нейронных сетей. Питер, Серия Библиотека программиста: 480 с.
Росс А. 2017. Индустрии будущего. АСТ: 352.
Сергеева В.С., Бысова Т.В., Поначугин А.В. 2021. Проблемы деятельности фирмы в современных условиях. Экономика и управление: проблемы, решения, Т. 2, № 11 (119): 20–28.
Сысоев П.В. 2023. Искусственный интеллект в образовании: осведомленность, готовность и практика применения преподавателями высшей школы технологий искусственного интеллекта в профессиональной деятельности. Высшее образование в России, 10: 9–33.
Томас И.С., Ван Ж., GPT-3. 2023. Искусственный интеллект отвечает на величайшие вопросы человечества. АСТ, Серия Психика и жизнь: 240.
Хайкин С. 2019. Нейронные сети. Полный курс. Вильямс: 1104.
Харбанс Р. 2024. Грокаем алгоритмы искусственного интеллекта. Питер, Серия Библиотека программиста: 368.
Чубаров И.М., Попова Т.А., Сенцова К.А. 2024. Цифровой Другой: проблемы идентичности в парадигме искусственного интеллекта. Международный научно-исследовательский журнал. № 3(141). URL: https://elibrary.ru/item.asp?id=63639507 (дата обращения: 16.11.2024).
Шнайдер С. 2022. Искусственный ты: машинный интеллект и будущее нашего разума: научно-популярное издание. Москва: Альпина нонфикшн: 245.
Шумский С. 2021. Воспитание машин. Новая история разума. Альпина нон-фикшн: 174.
Эффективность цифрового образования. 2024. Материалы Юрайт. Академии. Вып. 8. Д.М. Антипина [и др.]; сост. Д.М. Антипина, А.И. Каленкова, А.А. Сафонов; под общ. ред. Н.В. Рыбкиной. Москва: Юрайт: 159.
Юницкий А.Э. 2022. Искусственный интеллект и отчуждение человека от разума: причины, механизмы, последствия. Сборник материалов V международной научно-технической конференции «Безракетная индустриализация ближнего космоса: проблемы, идеи, проекты», № 1: 138–143.
References
Agrawal A., Gans D., Goldfarb A. 2019. Artificial Intelligence in the Service of Business. How Machine Forecasting Helps with Decision Making. MYTH, MYTH Series. IT: 336.
Broussard M. 2020. Artificial Intelligence: The Limits of the Possible. Alpina Publisher: 362.
Bootle R. 2023. Artificial Intelligence and the Economy. Work, Wealth, and Well-Being in the Age of Thinking Machines. Alpina PRO: 424.
Volkova O.N., Kurukina Yu.S., Ustinova E.I. 2023. Application of artificial neural networks in the educational process of higher education: problems and prospects. International scientific and practical conference "Education in the digital age: experience, problems and prospects" (21-23.12.2023): 65-68. URL: https://www.elibrary.ru/item.asp?id=65610147
Goodfellow J., Bengio I., Courville A. 2017. Deep learning. DMK Press: 652.
Kai-Fu Lee, Chen Qiufan. 2022. AI-2041. Ten images of our future. MYTH: 432.
Lekun Ya. 2021. How a Machine Learns. Alpina Publisher: 335.
Markoff D. 2017. Homo Roboticus? People and Machines in Search of Mutual Understanding. Alpina Non-Fiction: 406.
Nikolenko S., Kadurin A., Arkhangelskaya E. 2024. Deep Learning. Immersion in the World of Neural Networks. Piter, Programmer's Library Series: 480 p.
Ross A. 2017. Industries of the Future. AST: 352.
Sergeeva V.S., Bysova T.V., Ponachugin A.V. 2021. Problems of the Firm's Activity in Modern Conditions. Economy and Management: Problems, Solutions. Vol. 2. No. 11 (119): 20–28.
Sysoev P.V. 2023. Artificial Intelligence in Education: Awareness, Readiness, and Practice of Applying Artificial Intelligence Technologies in Professional Activities by Higher School Teachers. Higher Education in Russia. No. 10: 9–33 (in Russian).
Thomas I.S., Wang J., GPT-3. 2023. Artificial Intelligence Answers Humanity's Greatest Questions. AST, Series Psyche and Life: 240.
Khaikin S. 2019. Neural Networks. Complete Course. Williams: 1104.
Harbans R. 2024. Grokking Artificial Intelligence Algorithms. Peter, Series Programmer's Library: 368.
Chubarov I.M, Popova T.A., Sentsova K.A. 2024. Digital Other: Problems of Identity in the Paradigm of Artificial Intelligence. International Research Journal, No. 3(141) (in Russian). URL: https://elibrary.ru/item.asp?id=63639507 (accessed: 16.11.2024).
Schneider S. 2022. Artificial You: Machine Intelligence and the Future of Our Mind: Popular Science Edition. Moscow: Alpina Non-Fiction: 245.
Shumsky S. 2021. Raising Machines. A New History of Reason. Alpina Non-Fiction: 174.
The Effectiveness of Digital Education. 2024. Proceedings of the Yurait Academy. Issue 8 / D. M. Antipina [et al.]; compiled by D. M. Antipina, A. I. Kalenkova, A. A. Safonov; under the general editorship of N. V. Rybkina. Moscow: Yurait: 159.
Yunitskiy A.E. 2022. Artificial Intelligence and Human Alienation from Reason: Causes, Mechanisms, Consequences. Collection of materials of the V international scientific and technical conference "Non-rocket industrialization of near space: problems, ideas, projects", no. 1: 138–143.
Abstract views: 18
Share
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2025 Economics. Information Technologies

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.