The Methodology of PEST Analysis for Small Industrial Enterprises

Authors

  • Aleksandr O. Labozin Stary Oskol Technological Institute named after A.A. Ugarov – branch of the National University of Science and Technology "MISIS"

DOI:

https://doi.org/10.52575/2687-0932-2025-52-1-66-77

Keywords:

strategy, strategic management, strategic planning, small industrial enterprise, microenterprise, criteria of a small enterprise, features of a small enterprise, algorithm, PEST analysis, interpretation of the results of PEST analysis

Abstract

The modern rapidly changing and often unpredictable environment of small business increases the importance of strategic planning in a small enterprise. At the same time, due to the peculiarities of the segment, the use of traditional strategic planning tools without significant adaptation seems impossible. One of these tools is PEST analysis. The purpose of this study is to develop an adapted version of PEST analysis that best meets the needs of a small industrial enterprise. To substantiate the proposed variation of the analysis, a study of the scientific literature describing the features of small business was conducted. Taking into account the highlighted characteristics, the author suggests the following innovations in conducting the analysis: pre-determined factors for conducting the analysis, the presence of leading questions for evaluating factors, the presence of links to publicly available and free information resources. The purpose of the innovations is to reduce the time and material costs of collecting information and conducting analysis. The tool exhaustively interprets the result of the analysis and offers recommendations for its practical application. For easy use, the process of PEST analysis is expressed in a mathematical formula. In conditions of extremely limited material and time resources, the variant of PEST analysis developed by the author allows to simplify the implementation of the strategic planning function in a small industrial enterprise as much as possible. The results obtained expand the methodology of the general scientific theory of strategic planning by adding a new research tool – PEST analysis for small industrial enterprises.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Aleksandr O. Labozin, Stary Oskol Technological Institute named after A.A. Ugarov – branch of the National University of Science and Technology "MISIS"

Postgraduate Student, Stary Oskol Technological Institute named after A.A. Ugarov – branch of the National University of Science and Technology "MISIS", Stary Oskol, Russia

E-mail: aleksandr.labozin@gmail.com

References

Список источников

Аналитическое агентство Автостат. URL: https://www.autostat.ru (дата обращения 28.10.2024).

Блинов А.О. 1997. Малое предпринимательство: Организационные и правовые аспекты деятельности. М., 335 с.

Ваганова О.В., Волкова А.А., Иваненко М.Г., Королькова Д.И., Леонтьев Е.Д., Вертакова Ю.В., Стрябкова Е.А. 2019. Производственный менеджмент. Белгород, 151 с.

ГБУ «Малый бизнес Москвы». URL: https://mbm.mos.ru (дата обращения 28.10.2024).

Информационно-статистическое агентство DataReportal. URL: https://datareportal.com (дата обращения 28.10.2024).

Информационно-статистическое агентство Information Sciences Ltd. URL: https://www.worldeconomics.com (дата обращения 28.10.2024).

Каплан Р., Нортон Д. 2012. Награда за блестящую реализацию стратегии. М., 344 с.

Министерство цифрового развития, связи и массовых коммуникаций РФ. URL: https://digital.gov.ru/ru/ (дата обращения 28.10.2024).

Министерство экономического развития Российской Федерации. URL: https://www.economy.gov.ru (дата обращения 28.10.2024).

Правительство Российской Федерации. URL: http://government.ru (дата обращения 28.10.2024).

Президент Российской Федерации. URL: http://www.kremlin.ru (дата обращения 28.10.2024).

Рубе В. А. 2000. Малый бизнес: история, теория и практика. М.: ТЕИС, 231 с.

Самарина В.П. 2021. Антикризисное управление регионами России. СПб., 129 с.

Федеральная служба государственной статистики. URL: https://rosstat.gov.ru (дата обращения 28.10.2024).

Центральный Банк РФ. URL: https://cbr.ru (дата обращения 28.10.2024).

Эванс В. 2015. Ключевые стратегические инструменты. 88 инструментов, которые должен знать каждый менеджер. М., 456 с.

Список литературы

Добровольский А.Л. 2013. PEST-анализ как инструмент стратегического планирования. Управление мегаполисом, 4 (34): 116–119.

Камшилов С.Г. 2017. Применение STEEP-анализа для производственной сферы в текущих макроэкономических условиях. Вестник факультета управления Челябинского государственного университета, 2: 82–88.

Кузьменко О.В., Чекарь В.Н. 2023. PEST-анализ в системе стратегического маркетингового анализа. Экономика и бизнес: теория и практика, 2 (96): 217–223.

Новичкова Л.М. 2015. Инструменты стратегического анализа компании. Молодой ученый, 21-1 (101): 56–60.

Пономарева Е.В. 2016. Методология проведения PESTEL-анализа. Экономика и социум, 11 (30): 264–270.

Семиколенова М.Н., Глубокова Л.Г., Федорова С.Ю. 2018. PEST-анализ сельскохозяйственного производства региона. Вестник Южно-Уральского государственного университета. Серия: Экономика и менеджмент, 12–3: 16–24.

Скуфьина Т.П., Бажутова Е.А., Самарина В.П. 2019. Предпринимательская активность в регионах российской Арктики в сравнении с общероссийской ситуацией. Арктика и Север, 37: 51–68.

Aguilar F.J. 1967. Scanning the business environment. New York, MacMillan Co., 239 p.

Nahlik W. 1989. Mittelslandisehe Unternehmenals Kreditnehmer. Nahlik. Bank. Koln., 11: 3628-3634.

References

Dobrovolsky A.L. 2013. PEST analysis as a strategic planning tool. Megalopolis Management, 4 (34): 116–119 (in Russian).

Kamshilov S.G. 2017. Application of STEEP analysis for the production sector in the current macroeconomic conditions. Bulletin of the Faculty of Management of Chelyabinsk State University, 2: 82–88 (in Russian).

Kuzmenko O.V., Chekar V.N. 2023. PEST analysis in the strategic marketing analysis system. Economics and Business: Theory and Practice, 2 (96): 217–223 (in Russian).

Novichkova L.M. 2015. The company's strategic analysis tools. Young Scientist, 21-1 (101): 56–60 (in Russian).

Ponomareva E.V. 2016. Methodology of PESTEL analysis. Economics and Society, 11 (30): 264–270 (in Russian).

Semikolenova M.N., Glubokova L.G., Fedorova S.Y. 2018. PEST analysis of agricultural production in the region. Bulletin of the South Ural State University. Series: Economics and Management, 12-3: 16–24 (in Russian).

Skufina T.P., Bazhutova E.A., Samarina V.P. 2019. Entrepreneurial activity in the regions of the Russian Arctic in comparison with the national situation. The Arctic and the North, 37: 51–68 (in Russian).

Aguilar F.J. 1967. Scanning the business environment. New York, MacMillan Co., 239 p.

Nahlik W. 1989. Mittelslandisehe Unternehmenals Kreditnehmer. Nahlik. Bank. Koln., 11: 3628-3634.


Abstract views: 27

Share

Published

2025-03-28

How to Cite

Labozin, A. O. (2025). The Methodology of PEST Analysis for Small Industrial Enterprises. Economics. Information Technologies, 52(1), 66-77. https://doi.org/10.52575/2687-0932-2025-52-1-66-77

Issue

Section

SECTORAL MARKETS AND MARKET INFRASTRUCTURE