The Restaurant Industry as a Tool for Promoting Regional Gastronomic Tourism in the Novosibirsk Region
DOI:
https://doi.org/10.52575/2687-0932-2023-50-1-79-93Keywords:
restaurant industry, HoReCa industry, regional tourism, gastronomic tourism, regional gastronomic tourist brandAbstract
Following global trends, Russian regions are beginning to pay more and more attention to the potential of gastronomy for the development of tourism, the export of regional food products, the preservation and development of cultural heritage and social ties. In the tourist market, the Novosibirsk region is unknown as a gastronomic destination. Currently, the issue of the development of gastronomic tourism in the region is being actively discussed. The restaurant business is assigned one of the key positions in its development. This determined the purpose of the work – a theoretical study of the role of the restaurant industry in promoting regional gastronomic tourism in the Novosibirsk region. The study revealed that if the scale of the food industry in general and the restaurant business in particular in the Novosibirsk region are among the largest in the country, then the specific provision of catering establishments in the region remains low. The choice of restaurants that can satisfy the highest demands of a "true" gastroturist is not rich. Novosibirsk establishments have to focus only on Siberian cuisine, since there are no strong well-known regional food brands, the brand structure of the region is poor and not diversified. The restaurant industry of the Novosibirsk region first of all needs to overcome all the challenges of modern reality, strengthen its position not only in the domestic professional segment, but also try to make itself known internationally. It is possible that regional cuisine restaurants in the local market should take not quantity, but quality, be recognizable and associated with the image of the region, its natural and cultural-historical potential. This will allow restaurants to make a serious contribution to the formation of a regional tourist gastronomic brand and, as a result, the promotion of gastronomy in the region. Perhaps at the initial stage of the implementation of this type of tourism in the region, it should be developed not as a separate direction, but in combination with gastro-, agro-, eco-, ethnotourism.
Downloads
References
Концепция развития гастрономического туризма в Приморском крае на основе дальневосточной кухни на период с 2021 по 2025 гг. URL: https://drive.google.com/file/d/1_LFCH83MqzOn1Nn-p1jjZ5FrSpQFeSW8/view (дата обращения: 10.01.2023).
Лауреаты премии WHERETOEAT Russia. Итоги 2022. URL: https://wheretoeat.ru/winners_2022 (дата обращения: 01.12.2022).
Регионы России. Социально-экономические показатели. 2022. М.: Росстат. 1122 с.
Рейтинг мегаполисов по обеспеченности кафе и ресторанами. Казань – новая гастростолица России. Marketing Logic. URL: https://www.marketing-logic.ru/news/53 (дата обращения: 20.11. 2022).
Розничная торговля и общественное питание. Федеральная служба государственной статистики. URL: https://rosstat.gov.ru/statistics/roznichnayatorgovlya (дата обращения: 10.01. 2023).
Союз туриндустрии: гастротуризм является одним из самых перспективных для развития в РФ. ТАСС. URL: https://tass.ru/obschestvo/5815290 (дата обращения: 10.01.2023).
Субъекты Российской Федерации, для региональных товаров которых зарегистрированы географические указания (ГУ) и наименования мест происхождения товаров (НМПТ). Роспатент. URL: https://rospatent.gov.ru/ru/sourses/regional-brands/regional-brands-map (дата обращения: 03.12.2022).
Горошко Н.В., Пацала С.В. 2022. Гастрономический бренд как инструмент развития регионального гастрономического туризма. Вестник ПНИПУ. Социально-экономические науки, 4: 377–400. DOI: 10.15593/2224-9354/2022.4.25.
Джум Т.А., Куижева С.К., Тамова М.Ю. 2022. Региональная кухня как ресторанная концепция, увеличивающая турпоток в российские регионы. Новые технологии, 18(2): 44‒52. https://doi.org/10.47370/2072-0920-2022-18-2-44-52.
Иванов В.Д. 2018. Гастрономический туризм как популярное направление в туристической индустрии. Физическая культура. Спорт. Туризм. Двигательная реакция, 3-2: 105– 113.
Локша А.В., Петрова Н.И. 2018. Особенности развития гастрономического туризма в Приморском крае. Вестник НГИЭИ, 12: 58‒68.
Перевицких С.А. 2022. Роль и значение предприятий питания в обслуживании туристов. Интернаука, 18(241): 11–12.
Рахманов А.Б. 2017. Глобальное кулинарное пространство и иерархия кулинарных держав. Вестник ТГУ. Философия, социология, политология, 37: 223‒231.
Сильчева Л.В., Балынин К.А. 2015. Гастрономическая идентичность региона. Сущность и практическое значение. Естественные и математические науки в современном мире: Сб. ст. по матер. XXXII междунар. науч.-практ. конф. Новосибирск: СибАК.
Феденёва И.Н., Севрюков И.Ю., Леушина О.В., Якшигулов Р.А. 2021. Общественное питание в структуре туристской индустрии (на примере г. Новосибирска). Человек, Спорт. Медицина, 21-S1: 166–70 DOI: 10.14529/hsm21s125
Abstract views: 197
Share
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2023 Economics. Information Technologies
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.