Model of Multivariate Analysis of the Competitiveness of Corporate Structures

Authors

  • Liang Ting Moscow Pedagogical State University

DOI:

https://doi.org/10.52575/2687-0932-2022-49-3-515-528

Keywords:

competitiveness of corporate structures, organizational and economic mechanisms, economic and statistical model, multivariate analysis, multiplicative multivariate model, PJSC, BAIC Group

Abstract

The main methodological approaches to the analysis of the competitiveness of corporate structures are identified, which, unlike a single descriptive approach, are quantitative in nature. Their brief description is given. One of the approaches, built on the basis of correlation-regression analysis, has been developed to the level of building a multiplicative multifactorial model, which for two factors is close to the Cobb-Douglas production function. The developed economic-statistical model of multivariate analysis of the competitiveness of a corporation makes it possible to carry out a comprehensive study of the competitiveness of the development of corporate structures, to rank the identified internal and external factors in terms of their influence on the process of ensuring competitiveness, to argue organizational and economic mechanisms for generating promising competitive advantages of the development of a corporation. The mathematical model of the competitiveness of corporate structures built for seven factors was tested on the statistical and analytical data of two companies: PJSC “Kamaz” (Russia) and BAIC Group (PRC). These specific models have identified the most significant factors in improving the competitiveness of the companies in question.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Liang Ting, Moscow Pedagogical State University

PhD student, Department of Economic Theory and Management, Moscow Pedagogical State University,
Moscow, Russia

References

Адизес И. 2020. Управление жизненным циклом корпорации. М.: Академия, 380 с.

Баумгартен Л.В. 2005. Анализ методов определения конкурентоспособности организации и продукции. Маркетинг в России и за рубежом, 4: 72–79.

Воловиков Б.П. 2011. Оценка конкурентоспособности продукта на основе метода анализа иерархий. Индустриальный и В2В маркетинг, 4: 296–305.

Воронов Д.С. 2001. Конкурентоспособность предприятия: оценка, анализ, пути повышения. Екатеринбург: Изд-во УГПУ – УПИ, 96 с.

Воронов Д.С. 2016. Оценка конкурентоспособности крупнейших российских компаний по итогам 2015 года. Современная конкуренция, 10(2): 118–143.

Емельянова Л.А. 2013. Концепция конкуренции и конкурентоспособности коллективных субъектов деятельности: социально-психологический подход. М.: Изд-во РЭУ им. Г.В. Плеханова, 343 с.

Каплан Р., Нортон Д. 2021. Стратегические карты. М.: Олимп-бизнес, 486 с.

Коупленд Т., Коллер Т., Муррин Дж. 2000. Стоимость компаний: оценка и управление. Пер. с англ. М.: ЗАО “Олимп – Бизнес”, 576 с.

Криворотов В.В., Калина В.В., Матвеева Т.В., Байраншин А.Ю. 2013. Повышение конкурентоспособности современных российских территориально-производственных комплексов. Екатеринбург: Изд-во УрФУ, 262 с.

Лопатников Л.И. 2014. Экономико-математический словарь. М.: Наука, 512 с.

Панова Т.И. 2019. Комплексный подход к диагностике финансового состояния организации. М.: LAP, 88 c.

Портер М. 2021. Международная конкуренция. Методика анализа отраслей и конкурентов. М.: Альпина Паблишер, 482 с.

Сафиуллин М.Р., Сабирова Д.Н. 2013. Применение рыночного (конкурентного) профиля в процессе стратегического выбора. Казань: Из-во Казан. Ун-та, 96 с.

Тихомиров Д.В. 2009. Оценка стоимости компаний при слияниях и поглощениях. СПб.: Изд-во СПб ГУЭФ, 131 с.

Томсон А.А., Стрикленд А.Дж. 2007. Стратегический менеджмент. Концепции и ситуации для анализа. Пер. англ. М.: Вильямс, 928 с.

Фасхиев Х.А. 2003. Как измерить конкурентоспособность предприятия? Маркетинг в России и за рубежом, 4: 53–68.

Фатхутдинов Р.А. 2019. Управление конкурентоспособностью организации. М.: Маркет МС, 384 с.


Abstract views: 104

Share

Published

2022-09-30

How to Cite

Ting, L. (2022). Model of Multivariate Analysis of the Competitiveness of Corporate Structures. Economics. Information Technologies, 49(3), 515-528. https://doi.org/10.52575/2687-0932-2022-49-3-515-528

Issue

Section

SECTORAL MARKETS AND MARKET INFRASTRUCTURE