Humanitarian Action as a Factor in Changing the Nature of Economic Relations

Authors

  • Yurii S. Begma BBGroup сompany
  • Zenkina Elena V. Russian State University for the Humanity

DOI:

https://doi.org/10.52575/2687-0932-2022-49-3-467-473

Keywords:

virtual economics, the paradigm of the neoclassical theory of world economy, the peculiarities of the development of humanitarian activities, the model of global humanitarian activities, the humanization of the economy, the economy of international humanitarian relations

Abstract

The prolonged economic crisis of the economies of the developed countries of the world (determining, in fact, the state of the entire world economy) exposed the fundamental limitations (in contrast to many previous crises) of the further expansion of the previous path of economic growth. The limit of territorial expansion has been outlined: there are no more countries and markets left that are not involved in the international trade in the division of labor. The limit of growth in the volume of commodity production and sales was also determined. The main directions of production development - technological innovations that ensure deep processing of primary raw materials and constant renewal of marketable products, automation and robotization, which reduce the cost of wages of employees, led to a relative decrease in the level of consumer demand, i.e. to a crisis oversaturation of the consumer goods market. Stimulating demand through the expansion of consumer credit, in turn, quickly led to a critical level of unpaid debt and non-repayment of bank loans. The purpose of the study in this article is to justify that economic growth due to the expansion of intangible production fundamentally changes the neoclassical model of capitalist economics and standard theoretical methods for overcoming emerging development problems within the framework of the adopted paradigm are ineffective. As a result of the study, it is shown that overcoming the boundaries of the traditional commodity market of capitalist countries today is through the commercialization of new areas of virtual activity - science, sports, art, history and even religion. This article attempts to analyze the prospects for a deep restructuring of the model of industrial capitalist production and the established consumer society. The definition of humanitarian activity is given as a special sphere of activity of modern society, which uses (and reveals) the possibilities of a person as a person, and above all, his potential of intellectual, creative activity, which gives rise to qualitatively new effects, new mechanisms of interaction of economic parameters.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Yurii S. Begma, BBGroup сompany

Candidat of Economic Science, Associate Professor, adviser of the BBGroup company,
Moscow, Russia

Zenkina Elena V., Russian State University for the Humanity

Dr. of Sci. (Economy), Associate Professor, Head of the Department of World Economics, Russian State University for the Humanities,
Moscow, Russia

References

Башин Ю.Б., Дремова Ю.Г., Гринев Г.Н. 2021. Экономика информационного общества. Учебное пособие, Сер. Высшее образование: Бакалавриат. Москва, 302 с.

Мировая экономика. 2019. Ю.А. Щербанин, Е.В. Зенкина, П.И. Толмачев, В.М. Грибанич, А.В. Дрыночкин, Е.В. Королев, В.М. Кутовой, Б.Б. Логинов. Москва: ООО «Издательство "Юнити-Дана», 503 с.

Мировая экономика и международные экономические отношения. 2021. А.В. Абрамова, Д.А. Алёшин, Апанович М.Ю., Арапова Е.Я., Булатов А.С., Волков А.М., Габарта А.А., Галищева Н.В., Горбанев В.А., Дегтерева Е.А., Дегтярева О.И., Елагин Д.П., Жданов С.В., Завьялова Е.Б., Зарицкий Б.Е., Зенкина Е.В., Иванова Н.А., Исаченко Т.М., Кавешников Н.Ю., Калашников Д.Б. и др. Полный курс. Учебник / Москва, Сер. Бакалавриат (4-е издание, переработанное и дополненное), 370 с.

Бегма Ю.С., Шабельникова Д.В. 2010. Секреты ценообразования на арт-рынке. Экономический журнал, 4 (20): 128–132.

Бегма Ю.С. 2008. Рынок товаров культуры. В сборнике: Национальная модель развития экономики России. материалы VIII Чаяновских чтений: 117–124.

Бегма Ю.С. 2015. Мировая экономика: неизбежна ли смена парадигмы? Вестник РГГУ. Серия: Экономика. Управление. Право, 2 (2): 9–22.

Бегма Ю.С. 2011. Экономика моды: реальность или игра слов. Вестник РГГУ. Серия: Экономика. Управление. Право, 10 (72): 204–213.

Бегма Ю.С., Кочарян Ш.Р. 2010. Знаки моды: каприз или потребность? Экономический журнал, 4 (20): 141–145.

Зенкина Е.В. 2018. Постиндустриализация как общая закономерность современных изменений в экономических процессах. Известия высших учебных заведений. Серия: Экономика, финансы и управление производством, 4 (38): 74–77.

Зенкина Е.В. 2022. Международные валютно-финансовые отношения в постиндустриальном мире. Монография, Москва, 169 с.

Зенкина Е.В., Ивина Н.В. 2017. Постиндустриализация: роль знаний в новой экономике. Международный технико-экономический журнал, 1: 7–12.

Зенкина Е.В. 2021. Информационная глобализация как новая основа современной международной экономики: задачи экономической политики России. Наука и искусство управления. Вестник Института экономики, управления и права Российского государственного гуманитарного университета, 3: 52–59. DOI: 10.28995/2782-2222-2021-3-52-59

Зенкина Е.В. 2022a. Международная гуманитарная деятельность: новые тенденции международного бизнеса. Международный научный журнал, 2: 110–118. DOI: 10.34286/1995-4638-2022-83-2-110-118.

Зенкина Е.В. 2022b. Финансовые инновации развития социальной и солидарной экономики. Экономика. Информатика, 49(1): 59–66.

Мальшина Н.А., Гарнов А.П. 2021. Индустрия культуры и креатива. Управление потоковыми процессами. Монография, Москва, Сер. Научная мысль, 160 с.

Матецкая М.В. 2006. Экономика культуры и вектор институциональных реформ. Вестник СПбГУ, 5(4): 157–162.

Baumol W.J. and Bowen W.G., 1966. Performing Arts. The Economic Dilemma. A study of Problems common to Theater, Opera, Music and Dance. New York, The Twentieth Century Fund, XVI p., 582 p.

De Beukelaer, Christiaan, Spence, Kim-Marie. 2019. Global Cultural Economy, Routledge, 1st Edition, 200 p.

Florida, Richard. 2002. The Rise of the Creative Class. And How It's Transforming Work, Leisure and Everyday Life, New York: Basic Books, P.46.

Hesmondhalgh, David. 2019. The Cultural Industries, SAGE Publishing, University of Leeds, UK, fourth edition, P.568.

Richard E. 2000. Caves Creative Industries: Contracts Between Art and Commerce - Harvard University Press, Cambridge, Massachusetts, and London, England. P. 454.


Abstract views: 131

Share

Published

2022-09-30

How to Cite

Begma, Y. S., & Elena V., Z. (2022). Humanitarian Action as a Factor in Changing the Nature of Economic Relations. Economics. Information Technologies, 49(3), 467-473. https://doi.org/10.52575/2687-0932-2022-49-3-467-473

Issue

Section

INVESTMENT AND INNOVATIONS