Development of marketing in foreign economic activity

Authors

  • Nazirkhan G. Gadzhiev Dagestan State University
  • Aleksey Yu. Karpunin Ryazan State Radiotechnical University named after V.F. Utkin
  • Elena V. Karpunina Ryazan State Radiotechnical University named after V.F. Utkin
  • Sergey A. Konovalenko Ryazan branch of the Moscow University of the Ministry of Internal Affairs of Russia named after V.Ya. Kikotya

DOI:

https://doi.org/10.52575/2687-0932-2022-49-1-79-91

Keywords:

marketing mix, international marketing, competitiveness, development strategy, promotion, foreign markets

Abstract

An important role in the organization of foreign economic activity of economic entities, in particular the development of new markets and the promotion of goods, belongs to marketing. Economic entities with export potential are faced with the problems of selling products in foreign markets. The range of these problems is quite wide, from customs clearance and movement of products, to identifying the needs of end users and packaging goods. Despite the presence of a significant number of publications on international marketing, at present there are no universal approaches to the systematic organization of the marketing activities of export-oriented economic entities. This is due to differences in legislation, the peculiarities of the functioning of foreign markets and the conditions for working on them, the requirements of the market and consumers in different countries, as well as differences in the socio-cultural, political and economic environment. The purpose of this study is to form the main provisions of international marketing as a tool to determine the possibility of bringing the organization's products to foreign markets. When substantiating the results, conclusions and practical recommendations, the main provisions of economic theory, scientific research by domestic and foreign economists were used. The study of the problems of international marketing made it possible to identify the factors influencing the entry of domestic producers into foreign markets. As a result of the study, an algorithm for determining the competitiveness of products is proposed, which allows to highlight the advantages and determine the possibility of selling products on the foreign market. The proposed recommendations aimed at the development of international marketing contribute to solving a number of problems related to the entry of economic entities into new external markets for the sale of products.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Nazirkhan G. Gadzhiev, Dagestan State University

Doctor of Economics, Professor, Vice-Rector for Economics and Finance, Head of the Department of Economic Security, Analysis and Audit, Dagestan State University,
Makhachkala, Russia

Aleksey Yu. Karpunin, Ryazan State Radiotechnical University named after V.F. Utkin

Candidate of Economic Sciences, Associate Professor of the Department of Economic Security, Analysis and Accounting, Russian State Technical University,
Ryazan, Russia

Elena V. Karpunina, Ryazan State Radiotechnical University named after V.F. Utkin

Candidate of Economic Sciences, Associate Professor of the Department of Economic Security, Analysis and Accounting, Russian State Technical University,
Ryazan, Russia

Sergey A. Konovalenko, Ryazan branch of the Moscow University of the Ministry of Internal Affairs of Russia named after V.Ya. Kikotya

Candidate of Economic Sciences, Associate Professor, Professor of the Department of Economic Security, Ryazan branch of the Moscow University of the Ministry of Internal Affairs of Russia named after V.Ya. Kikotya,
Ryazan, Russia

References

Агабабаев М.С., Нестерова З.В., Жадько Е.А. 2018. Международный маркетинг: учеб. пособие; М-во науки и высш. образования Рос. Федерации, Урал. гос. экон. ун-т. Екатеринбург : [Изд-во Урал. гос. экон. ун-та], 118 с.

Диденко Н.И., Скрипнюк Д.Ф. 2018. Международный маркетинг. Практика: Учебник. Москва: Издательство Юрайт, 406 с.

Карпунина Е.В., Карпунин А.Ю. 2020. Анализ внешнеэкономической деятельности. Курск: Закрытое акционерное общество «Университетская книга», 191 с.

Кирбитова С.В. 2021. Бизнес-планирование во внешнеэкономической деятельности в условиях цифровизации экономики: Учебное пособие. Санкт-Петербург: Издательство «Наукоемкие технологии», 146 с.

Котлер Ф. 2007. Основы маркетинга. Краткий курс. Пер. с англ. М.: Издательский дом «Вильямс», 656 с.

Стровский Л.Е., Казанцев С.К., Неткачев А.Б. [и др.]. 2017. Внешнеэкономическая деятельность предприятия: учебник для студентов вузов, обучающихся по экономическим специальностям.; под редакцией Л.Е. Стровского. 5-е изд. Москва: ЮНИТИ-ДАНА, 503 c.

Указ Президента Российской Федерации от 13.05.2017 г. № 208 «О стратегии экономической безопасности Российской Федерации на период до 2030 года» URL: http://government.ru/docs/all/111512/ (дата обращения:13.02.2022г.)

Федеральный закон от 13.03.2006 г. № 38-ФЗ «О рекламе» URL: http://www.kremlin.ru/acts/bank/23532 (дата обращения:13.02.2022г.)

Шашло Н.В., Кузубов А.А. 2017. Внешнеэкономическая деятельность предприятия: учебное пособие. Владивостокский государственный университет экономики и сервиса. Владивосток: Изд-во ВГУЭС, 304 с.

Барсукова С.В. 1999. Международный маркетинг: проблемы и перспективы развития. Вестник Финансовой академии, 3(11): 40–47.

Внуковский Н.И., Бутко Г.П. 2006. Формирование стратегии управления конкурентоспособностью организации (предприятия). Вестник Московского государственного университета леса – Лесной вестник, 1: 96–100.

Кириллова Л.К., Носова Т.А. 2019. Международный маркетинг: проблемы и перспективы развития российских компаний. Hypothesis. 4(9): 38–44.

Коноваленко С.А., Гаджиев Н.Г., Карпунина Е.В., Карпунин А.Ю. 2022. Обеспечение экономической безопасности в сфере внешнеэкономической деятельности. Экономическая безопасность, 5(1). doi: 10.18334/ecsec.5.1.114115

Макрусев В.В., Кошелев А.В. 2019. Проблемные вопросы формирования стратегии маркетинга в сфере таможенных услуг. International Journal of Professional Science, 10: 98–107.

Пескова О.С., Борискина Т.Б., Мершиева Г.А., Самсонова Е.В. 2020. Эволюция маркетинга как концепции управления рынком: переход от классического маркетинга к «новому» маркетингу. Вестник ОрелГИЭТ, 1(51): 60–67. – DOI 10.36683/2076-5347-2020-1-51-60-67

Соболев В.Ю. 2004. Адаптация товаров к требованиям международного рынка. Дайджест-Финансы, 2 (110): 2–5.


Abstract views: 460

Share

Published

2022-03-30

How to Cite

Gadzhiev, N. G., Karpunin, A. Y., Karpunina, E. V., & Konovalenko, S. A. (2022). Development of marketing in foreign economic activity. Economics. Information Technologies, 49(1), 79-91. https://doi.org/10.52575/2687-0932-2022-49-1-79-91

Issue

Section

SECTORAL MARKETS AND MARKET INFRASTRUCTURE

Most read articles by the same author(s)