Implementation of STEM-technologies in the development of interactive web-applications
DOI:
https://doi.org/10.52575/2687-0932-2021-48-2-376-382Keywords:
mathematical modeling, numerical methods, software packages, STEM-technologies, design and research activities, web-technologiesAbstract
The article discusses the use of STEM-technologies in project activities by the example of the of interactive web-applications development. These web-applications are educational projects implemented by schoolchildren on the basis of Belgorod National Research University. STEM technologies are educational technologies that combine science, technology, engineering, and mathematics. The application of the abovementioned technologies to this type of projects is the novelty of the study. In these projects, web-technologies are used not only for creation of the interactive web-applications themselves, but also for the various constructions and models. The structure and process of creating complexes of interactive programs with the use of mathematical modeling are considered. The results achieved with the use of STEM technologies are described. Attention is paid to the impact of STEM technologies on the process of learning HTML, CSS and JavaScript, which are a means of interactive web-applications developing.
Downloads
References
Власенко А.П., Дубицкая Л.В. 2020. Синтез SCRUM и STEM технологий при изучении физики в школе. Физика в школе, 1: 34–37.
Гольчевский Ю.В. 2020. Подходы к проектированию и разработке современного корпоративного web-ресурса. Экономика. Информатика, 47 (2): 432–440.
Гребенюк Т.Б., Булан И.Г. 2020. Использование STEM-подхода в условиях среднего профессионального образования. Известия Балтийской государственной академии рыбопромыслового флота: психолого-педагогические науки, 1 (51): 22–29.
Елемешина Н.Н. 2020. Развитие STEM-лаборатории в дошкольной образовательной организации. В сборнике: Горизонты и риски развития образования в условиях системных изменений и цифровизации. Сборник научных трудов XII Международной научно-практической конференции в 2 частях: 188–192.
Клещева Н.А., Бернавская М.В. 2019. Метапредметный подход к разработке учебных курсов для STEM-специальностей. Общество: социология, психология, педагогика, 12 (68): 131–135.
Колесникова Е.М., Куденко И.А. 2020. Интерес к STEM-профессиям в школе: проблемы профориентации. Социологические исследования, 4: 124–133.
Лазарева C.А., Марчук Т.Л. 2019. STEM-технология как средство формирования инженерного мышления школьников. Пермский педагогический журнал, 10: 76–79.
Лозицкий В.Л. 2019. Педагогический потенциал средств STEM-образования. Выхаванне і дадатковая адукацыя, 6: 21–25.
Проект под руководством ученых БелГУ. 2020. URL: https://shuhov-lycee.ru/life/news/proektpod-rukovodstvom-uchenykh-belgu/ (дата обращения: 14.02.2021).
Смирнова Н.А., Сарамуд И.А. 2019. Математика как база STEM-образования школьника. В сборнике: Сетевое образовательное взаимодействие в подготовке педагога информационного общества. Международная научно-практическая конференция: 435–441.
Фаенко А.В. 2019. К вопросу об актуальности STEM-образования. В сборнике: Физико-математическое образование: цели, достижения и перспективы. Материалы Международной научно-практической конференции. Белорусский государственный педагогический университет имени Максима Танка: 189–191.
Федеральный государственный образовательный стандарт среднего общего образования. 2016–2021. URL: https://fgos.ru/ (дата обращения: 14.02.2021).
Aniskin V., Korostelev A., Busygina A., Kurochkin A., Sobakina T. 2020. Teaching potential of integrated learning technologies SMART, STEM and STEAM. Revista de la Universidad del Zulia, 11 (29): 328–336.
Belyaeva I., Chekanov N., Chekanova N., Kirichenko I., Ptashny O., Yarkho T. 2020. Calculation of the Green’s function of boundary value problems for linear ordinary differential equations. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 1 (4 (103)): 43–52.
Chernyavskikh S.D., Velichko M.A., Kostina I.B., Krasovskaya L.V., Satler O.N. 2018. Improving educational process quality in the lessons of natural and mathematical cycle by means of stem-training. Cypriot Journal of Educational Sciences, 13 (4): 501–510.
Gafurova N.V., Osipova S.I., Shubkina O. Yu., Kublitskaya Yu. G., Arnautova E.A. 2020. Collective subject in implementation of STEM technologies in engineering education. Theory and Practice of Project Management in Education: Horizons and Risks, 79: 2006.
Kosheleva O., Kreinovich V. 2019. Why STEM? Mathematical Structures and Modeling, 2 (50): 99–106.
Kostina I.B., Gladkikh Y.P., Velichko M.A., Krasovskaya L.V., Satler O.N. 2019. Assessment of ecological consciousness formation among adolescent girls in the learning process by means of specialized computer systems. International Journal of Recent Technology and Engineering, 8 (2 Special Issue 10): 665–668.
Larchenkova L., Gavronskaya Y., Rogovaya O. 2019. Critical thinking in STEM (science, technology, engineering, and mathematics). Utopia y Praxis Latinoamericana, 24 (Extra 6): 32–41.
Migal L.V., Bondarev V.G., Bondareva T.P., Belyaeva I.N. 2019. Mathematical model of coordination number of spherical packing. Compusoft, 8 (6): 3187–3191.
Velichko M.A., Satler O.N., Krasovskaya L.V., Kostina I.B., Gladkikh, Y.P. 2018. Calibration of ultrasonic flowmeter on Wi-Fi network using a web browser. Journal of Advanced Research in Dynamical and Control System, 10 (8): 1593–1596.
Abstract views: 344
Share
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2021 ECONOMICS. INFORMATION TECHNOLOGIES
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.