RESEARCH THE CONSUMERS OF CLEANING SERVICES IN B2C SEGMENT

Authors

  • E.V. Smirnova Siberian Federal University School of Business Management and Economics
  • A.V. Bindukova Siberian Federal University School of Business Management and Economics

DOI:

https://doi.org/10.18413/2687-0932-2020-47-2-317-327

Keywords:

cleaning services, segmentation, psychological segmentation, the market of

Abstract

The article highlights the results of a field study of the cleaning services market in the B2C segment for the Krasnoyarsk city. The article assesses the state of the «home cleaning» market, namely the need for various types of cleaning services, the volume of demand, and the ratio of potential consumers to price. The results may be useful for the formation of price policy, because on the basis of constructed demand curves can calculate the elasticity of demand and to make a sales forecast. The article is of interest both for understanding the status and development trends of the home cleaning market, and from a methodological point of view. A psychographic analysis of consumers performed using the factorial, cluster method made it possible to segment the market under study based on the study of consumer behavior, their motivation, values and lifestyle, and to describe the segments obtained and determine the target market. Understanding the status and trends of the market development, the specifics of the target audience will allow formulating the basic approaches to market development and the development of marketing strategy.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

E.V. Smirnova, Siberian Federal University School of Business Management and Economics

Siberian Federal University School of Business Management and Economics
26A Kirensky st, Krasnoyarsk, 660074, Russia

A.V. Bindukova, Siberian Federal University School of Business Management and Economics

Siberian Federal University School of Business Management and Economics
26A Kirensky st, Krasnoyarsk, 660074, Russia

References

Гантнер Б. 2001. Типы потребителей: введение в психографику / пер. с англ. под ред. И.В. Андреевой. Спб., Питер, 304.

Драганчук Л. 2005. Использование кластерного метода в сегментном анализе рынка. Маркетинг в России и за рубежом. № 4 . 23–28.

Дибб С. 2002. Практическое руководство по сегментированию рынка. Спб., Питер, 240.

Климов А. Кластерный анализ и сегментация. https://tidydata.ru/segmentation.

Молодецкая С.Ф. 2012. Кластерный анализ в сегментации рынка. Научно-информационный электронный журнал научных публикаций студентов и молодых ученых «ЭГО». № 3.

Напалкова А. 2016. Методика сегментирования рынка на основе факторного и кластерного анализов на примере розничного сектора фармацевтического рынка. Практический маркетинг №5, 38–48.

«Новости клининга», Клининговый портал «Уборка», 2013–2019 гг., www.Uborka.su.

«Обзор: Клининговые компании», Ли Е.Б., 2008. Деловой квартал г. Красноярск, № 16 (118).

Сайт союза клининговых компаний России, «Общие сведения», 2013–2019г. http://www.xn--j1aasb.xn--p1ai/

Смирнова Е. 2015. Типология потребителей рыбо- и морепродуктов на основе психографического анализа. Экономика сельскохозяйственных и перерабатывающих предприятий. № 9, 57–61.

Таганов Д. 2005. SPSS: статистический анализ в маркетинговых исследованиях. Спб., Питер, 192. Форман Д. 2016. Много цифр: Анализ больших данных при помощи Excel. М.: Альпина Паблишер,. 464.


Abstract views: 1008

Share

Published

2020-08-03

How to Cite

Smirnova, E., & Bindukova, A. (2020). RESEARCH THE CONSUMERS OF CLEANING SERVICES IN B2C SEGMENT. Economics. Information Technologies, 47(2), 317-327. https://doi.org/10.18413/2687-0932-2020-47-2-317-327

Issue

Section

SECTORAL MARKETS AND MARKET INFRASTRUCTURE