INSTRUMENTS FOR TERRITORIAL BENCHMARKING OF UNIVERSITY SYSTEMS

Authors

  • V.M. Moskovkin Belgorod National Research University
  • Yawei Liu Belgorod National Research University
  • P.A. Ukrainskiy Belgorod National Research University

DOI:

https://doi.org/10.18413/2687-0932-2020-47-1-82-90

Keywords:

regional University system, territorial benchmarking, integral indicator of regional University potential, interactive matrix, the best University practice, the Russian Federation Central Federal District, online University platforms

Abstract

This paper proposes aggregated indicator for benchmarking regional University systems. The indicator is
calculated on the basis of three integral indicators of regional University potential. They are RSCI
publication activities and citations indicator, competitiveness indicator that we calculated using University
ranking by Expert RA, Interfax, and Webometrics, indicator of intangible assets belonging to the regions
Universities (availability of website content in foreign languages and social networks). The indicator was
calculated for regions of the Russian Federation Central Federal District. It became the basis for
cartographic clusterization of regions from the Central Federal District. This paper proposes the diagram
of regional University system as a part of regional innovation system that undergoes procedures of regional
University benchmarking, cooperation interaction and University strategic management. We consider it
necessary to post Regional University benchmarking procedures on regional and federal online University
platforms.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

V.M. Moskovkin, Belgorod National Research University

Belgorod National Research University, 85 Pobedy St, Belgorod, 308015, Russia

Yawei Liu , Belgorod National Research University

Belgorod National Research University, 85 Pobedy St, Belgorod, 308015, Russia

P.A. Ukrainskiy, Belgorod National Research University

Belgorod National Research University, 85 Pobedy St, Belgorod, 308015, Russia

References

Бакланова Е.М. 2011. Эффективный маркетинг образовательных услуг в социальных сетях.

Вопросы современной науки и практики. Университет им. В.И. Вернадского. 3 (34): 111–115.

Бейзеров В.А. 2013. Конкурентоспособность университетов и мировые рейтинги вузов.

Социология образования. 6: 80–90.

Большова Н.Н., Харкевич М.В. 2013. Конкурентоспособность университетов в пространстве

Интернет. Научная жизнь. 2 (29): 277–279.

Ирхин Ю.В. 2013. Индексы и критерии глобальной конкурентоспособности университетов:

Сравнительный анализ. Cоциально-гуманитарные знания. 3: 45–59.

Карпова Г.Г., Шульга Т.Э., Рудникова И. Н. 2015. Механизмы оценки активности вузов в

интернет-сетях. Экономические и гуманитарные науки. 11 (286): 3–13.

Корф В.П. 2014. Оценка конкурентоспособности ведущих российских университетов с

использованием метода главных компонент. Бизнес-информатика. 2 (28): 63–71.

Медведева Э.А., Водатурская Я.Р. 2013. Оценка эффективности продвижения вуза в

социальных сетях. Общество: политика, экономика, право. 4: 96–101.

Московкин В.М., Лю Явэй. 2017. Методология оценки региональной публикационной

активности и цитируемости на примере университетов Центрального Федерального округа РФ.

Научные ведомости БелГУ. Сер. Экономика. Информатика. 9 (258). 42: 42–51.

Московкин В.М., Лю Явэй. 2018. К оценке региональной университетской

конкурентоспособности. Научный результат. Серия «Экономические исследования». 4 (1): 35–53.

Московкин В.М., Лю Явэй. 2019. Иноязычные сайты и социальные сети университетов:

факторы повышения их конкурентоспособности. Научный результат. Серия «Социология и

управление». 5 (1): 109–138.

Московкин В.М., Муненге С., Украинский П.А. 2019. Картографическая кластеризация

инновационной инфраструктуры и инновационной активности регионов России. Оригинальные

исследования (ОРИС). 1: 57–94.

Московкин В.М., Раковская-Самойлова А.Х. 2005. Меры европейской инновационной

политики и идентификация лучшей инновационной практики: опыт для Украины. Бизнес Информ.

–4: 3–17.

Московкин В.М., Крымский И.А. 2008. Российская интерактивная инновационная

платформа. Инновации. 3: 49–52.

Неретина Е.А., Макарец А.Б. 2009. Web-сайт вуза как важный инструмент маркетинговых

коммуникаций. Вестник Южно-Уральского государственного университета. Серия: Экономика и

менеджмент. 41 (174): 85–94.

Сацик В.И. 2014. Детерминанты глобальной конкурентоспособности университетов:

в поиске эффективной стратегии развития высшего образования на Украине. Вопросы образования.

: 134–161.

Ульянова А.И. 2010. Социальные сети как инструмент управления. Вестник Казанского технологического университета. 8: 125–128.

Черноухов Д.Э. 2014. Направления развития официальных веб-сайтов федеральных университетов России в условиях глобального рынка. Документ. Архив. История. Современность. 14: 18–25.


Abstract views: 564

Share

Published

2020-08-13

How to Cite

Moskovkin, V., Liu , Y., & Ukrainskiy, P. (2020). INSTRUMENTS FOR TERRITORIAL BENCHMARKING OF UNIVERSITY SYSTEMS. Economics. Information Technologies, 47(1), 82-90. https://doi.org/10.18413/2687-0932-2020-47-1-82-90

Issue

Section

SECTORAL MARKETS AND MARKET INFRASTRUCTURE

Most read articles by the same author(s)