Digital Services and the Tourist Ecosystem in the Development of Domestic Tourism

Authors

  • Irina V. Вogomazova Belgorod National Research University
  • Tatyana B. Klimova Belgorod National Research University

DOI:

https://doi.org/10.52575/2687-0932-2022-49-4-718-730

Keywords:

tourism, directions of tourist flows, pandemic, digital technologies, tourist ecosystem

Abstract

The tourism industry continues its transformation, implementing new directions, ideas and concepts. The presence of deferred tourist demand and the need to satisfy it, indicate the desire of tourists to travel, experience the unknown and get new impressions. In the current conditions, a special role is assigned to the processes of digitalization and offering new experience to customers. The article analyzes the state and trends in the development of the industry, identifies the factors constraining the development of tourism. The authors note that in modern conditions, it is advisable to consider the reorientation of tourists in the direction of tourist flows as an incentive for industry development. Digital technologies and the tourism ecosystem, which unites the whole set of digital solutions for the promotion of domestic tourism products, are of great importance in the system of forming consumer loyalty. The active use of tourist marketplaces, augmented reality and big data technologies, artificial intelligence, chatbots, super applications and other modern services will continue to change the tourist services market and make it more personalized.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Irina V. Вogomazova, Belgorod National Research University

Candidate of Economic Sciences, Associate Professor, Associate Professor of the Department of International Tourism and Hotel Business, Belgorod National Research University, Belgorod, Russia

Tatyana B. Klimova, Belgorod National Research University

Candidate of Economic Sciences, Associate Professor, Head of the Department, Associate Professor of the Department of International Tourism and Hotel Business, Belgorod Nation-al Research University, Belgorod, Russia

References

Список источников

Байназаров Н. Туризм в цифре. Как VR и другие технологии меняют туристический бизнес // Rusbase. URL: https://rb.ru/longread/turizm-v-cifre/ (дата обращения: 19.06.2022).

Волков К. Итоги 2021 года: выездные туры значительно подорожали // Travel Russian News. URL: https://www.trn-news.ru/news/104318 (дата обращения: 07.06.2022).

Изменение потребительского поведения туристов в период пандемии COVID-19 // Ассоциация туроператоров России. URL: https://www.atorus.ru/public/ator/data/file/Analitica/001Izmenenie_potreb_povedeniya_COVID.pdf (дата обращения: 04.06.2022).

Исследование Тинькофф Путешествий: продажи туров выросли на 20% // Тинькофф. URL: https://www.tinkoff.ru/about/news/26032021-tinkoff-travel-research-tour-sales-increased-by-twenty-percent/ (дата обращения: 29.03.2022).

Как пандемия изменила туризм и что нас ждет в 2021 году // РБК. Тренды. URL: https://trends.rbc.ru/trends/social/cmrm/5fdca8079a794710499353c8 (дата обращения: 24.12.2021).

Национальный туристический рейтинг-2020 // Центр Информационных Коммуникаций «Рейтинг». URL: http://russia-rating.ru/info/18797.html (дата обращения: 29.03.2022).

Петров И. Свернули в горы: главные тренды внутреннего туризма в 2021 году Российские регионы удивили взыскательных путешественников и массовых туристов // Известия. Туризм. URL: https://iz.ru/1271724/ivan-petrov/svernuli-v-gory-glavnye-trendy-vnutrennego-turizma-v-2021-godu (дата обращения: 09.06.2022).

Пирожников С. Цифровые путешествия: как туристический бизнес осваивает онлайн во время пандемии // Rusbase.

URL: https://rb.ru/opinion/tourism-new-in-pandemic/ (дата обращения: 19.06.2022).

Планы путешествий в 2021 году // Путешествия, туризм и транспорт. Ipsos Group. URL: https://www.ipsos.com/ru-ru/plany-puteshestviy-v-2021-godu (дата обращения: 04.06.2022).

Путешествия по России и не только: туризм после самоизоляции // Исследование Яндекс «Туризм летом 2020». URL: https://yandex.ru/adv/solutions/analytics/puteshestviya-po-rossii-i-ne-tolko-turizm-posle-samoizolyatsii (дата обращения: 29.03.2022).

Распоряжение Правительства РФ «О Стратегии развития туризма в РФ на период до 2035 г.» от 20 сентября 2019 г. № 2129-р // Информационно-правовой портал «Гарант.ру». URL: https://www.garant.ru/products/ipo/prime/doc/72661648/ (дата обращения: 21.06.2022).

Российский туризм после пандемии: перспективы восстановления турбизнеса (2021) // Деловой профиль. URL: https://delprof.ru/upload/iblock/63f/DelProf_Analitika_Rynok-turizma.pdf (дата обращения: 25.06.2022).

Самые популярные туристические направления лета 2020 // Турстат. URL: http://turstat.com/topresortssummer2020 (дата обращения: 15.06.2022).

Сведения о количестве туроператоров в Едином федеральном реестре туроператоров за 2010-2020 годы // Федеральное агентство по туризму. URL: https://tourism.gov.ru/contents/analytics/statistics/svedeniya-o-kolichestve-turoperatorov-v-edinom-federalnom-reestre-turoperatorov-za-2010-2020-gody/

(дата обращения: 20.06.2022).

Статистика // Федеральное агентство по туризму. URL: https://tourism.gov.ru/contents/analytics/statistics/ (дата обращения: 20.06.2022).

Тренды в продвижении туристических продуктов в 2021 году // Marketing TECH. URL: https://marketing-tech.ru/interview/ (дата обращения: 29.03.2022).

Тренды в туризме в 2022 году // WelcomeTimes. URL: https://welcometimes.ru/opinions/trendy-v-turizme-v-2022-godu (дата обращения: 29.03.2022).

UNWTO World Tourism Barometer 2021. URL: https://www.unwto.org/unwto-world-tourism-barometer-data (Accessed: 22.06.2022).

Список литературы

Bogomazova I.V., Stenyushkina S.G. 2018. Using modern technologies for the development of competitive advantages of regional tourism. Espacios, 39(24): 19

Klimova T.B., Bogomazova I.V., Anoprieva E.V., Semchenko I.V., Plokhikh R.V. 2020. Digital supply chain management in the tourism and hospitality industry: Trends and prospects. International Journal of Supply Chain Management, 9(3): 843 – 849.

Pesce D., Pesce D., Neirotti P., Paolucci E. 2019. When culture meets digital platforms: value creation and stakeholders’ alignment in big data use. Current Issues in Tourism, 22(15): 1883 – 1903. https://doi.org/10.1080/13683500.2019.1591354 (Accessed: 02.04.2022).

Voronkova L.P. 2019. Multi-objective optimization of the tourism industry. Journal of Advanced Research in Dynamical and Control Systems, 11(5): 140 – 144, URL: https://www.jardcs.org/abstract.php?id=1000 (Accessed: 12.06.2022).

Yang W. Yang W.,Wang X. Wang X.,Zhang K. Zhang K.,Ke Z.b. 2020. COVID-19 urbanization pattern and economic recovery: An analysis of Hubei, China International. Journal of Environmental Research and Public Health, 17(24): 9577. URL: https://www.mdpi.com/1660-4601/17/24/9577 (Accessed: 28.06.2022).


Abstract views: 279

Share

Published

2022-12-30

How to Cite

ВogomazovaI. V., & Klimova, T. B. (2022). Digital Services and the Tourist Ecosystem in the Development of Domestic Tourism. Economics. Information Technologies, 49(4), 718-730. https://doi.org/10.52575/2687-0932-2022-49-4-718-730

Issue

Section

SECTORAL MARKETS AND MARKET INFRASTRUCTURE