FINANCIAL AND ECONOMIC MECHANISM FOR THE DEVELOPMENT OF PRIMARY HEALTH CARE (REGIONAL EXPERIENCE)

Authors

  • N.N. Zubareva Belgorod National Research University

DOI:

https://doi.org/10.18413/2687-0932-2020-47-1-13-22

Keywords:

medicine, health care, general practitioner, therapeutic area, fund maintenance, budgeting, micro-budget, regional medicine, Belgorod region

Abstract

The article reveals regional practice of applying the financial and economic mechanism for primary health
care development. In the article, the mechanism is understood as the device of the development processes
of this type of assistance. There are also described approaches to the budget formation of the general
medical practice office (a separate therapeutic area) from the allocation position of its revenue and
expenditure parts. The main principle of the budgeting process in primary health care is defined as
"conditional" local fund maintenance at the level of a general practitioner (district therapist) with the
existing partial fund maintenance in polyclinics and general district hospitals. The focus for providing
assistance to the population is concentrated in the "Budgeting" block of the territorial medical information
system, the main users of which are doctors of the outpatient level. As a part of the financial and economic
mechanisms for the development of primary health care in regional medical organizations in 2019, it was
possible to ensure savings of 8% within the micro-budgets of general practitioners’ offices and therapeutic
areas by reducing costs:
- on diagnostic services (when re-equipment was done in accordance with the standards and procedures of
general practitioners’s workplaces and district therapists, these specialists have the opportunity to conduct
part of the diagnostics independently);
- on medical care provided by particular specialists;
- on the maintenance of general medical practice offices, paramedic and midwifery centers by reducing the
cost of utilities after the construction of energy-efficient facilities and major repairs of existing ones (in
2019, the savings were about 1% of keeping all offices and paramedic and midwifery centers in the region,
in monetary terms - about 3 million rubles).

The use of the region's financial-economic development mechanism of primary health care, aimed at optimal use of available financial, material and human resources leads to positive medical and economic effects and contributes to the high quality health care to the population.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

N.N. Zubareva, Belgorod National Research University

Belgorod National Research University,
85 Pobedy St, Belgorod, 308015, Russia

References

Акишкин В.Г, Квятковский И.Е., Путина С.А. 2014. Региональное здравоохранение в условиях институциональных преобразований: экономико-финансовый аспект. Волгоград: Волгоградское научное издательство. 276 с.

Баева А.А. 2017. Проблемы регионального управления в системе здравоохранения. Образование и наука без границ: социально-гуманитарные науки. 6: 80–85.

Гусева С.В., Иванова Н.Г. 2016. Программное бюджетирование в сфере здравоохранения на региональном уровне. Известия Санкт-Петербургского государственного экономического университета. 1: 32–41.

Зубарева Н. Н. 2018. Организация стратегического управления в медицинских организациях области. Научные ведомости БелГУ. Сер.: Медицина. Фармация. 41 (4): 591–599.

Зубарева Н.Н. 2018. Проектное управление – основа совершенствования первичной медико-санитарной помощи в Белгородской области. Аналитический вестник Совета Федерации Федерального Собрания РФ. 7 (696): 10–22.

Кулакова Е.В. 2014. Финансовые ресурсы медицинских организаций. Основные принципы бюджетирования доходов и расходов. Здравоохранение. 4: 26–33.

Обухова О.В. 2012. Условия внедрения подушевого принципа финансирования первичного звена. Главврач. 2: 61–62.

О национальных целях и стратегических задачах развития Российской Федерации на период до 2024 года: указ Президента РФ от 07.05.2018 № 204. Справочная правовая система «Консультант Плюс». Разд. «Законодательство». Информ. банк «Эксперт-приложение».

Павлов К.В., Степчук М.А., Пинкус Т.М., Господынько Е.М. 2012. Влияние новых форм финансирования на эффективность оказания первичной медико-санитарной помощи. Национальные интересы: приоритеты и безопасность. 7: 61–64.

Поляков М.В. 2015. Особенности подушевого финансирования амбулаторной помощи. Здравоохранение. 4: 20–25.

Степчук М.А., Пинкус Т.М., Павлов К.В. 2015. Развитие перспективных форм организации и финансирования первичного звена здравоохранения региона в условиях модернизации Российской экономики. Ижевск: Шелест. 355 с.

Стратегия социально-экономического развития Белгородской области на период до 2025 года: постановление Правительства Белгородской области от 25.01.2010 года № 27-пп: Справочная правовая система «Консультант Плюс». Разд. «Законодательство». Информ. банк «Эксперт-приложение».

Таймасханов Х.Э. 2013. Бюджетирование как метод управления ресурсами здравоохранения. Вопросы экономики и права. 2: 11–12.

Тютин Д.В. 2019. Развитие методик бюджетирования в системе здравоохранения. Вестник Евразийской науки. 3 (11). URL: https://esj.today/PDF/42ECVN319.pdf (дата обращения: 14.02.2020).

Шейман И.М. 2016. Проблемы перехода на подушевой принцип оплаты первичной медико-санитарной помощи. Вопросы государственного и муниципального управления. 4: 143–161.


Abstract views: 617

Share

Published

2020-08-10

How to Cite

Zubareva, N. (2020). FINANCIAL AND ECONOMIC MECHANISM FOR THE DEVELOPMENT OF PRIMARY HEALTH CARE (REGIONAL EXPERIENCE). Economics. Information Technologies, 47(1), 13-22. https://doi.org/10.18413/2687-0932-2020-47-1-13-22

Issue

Section

REGIONAL AND MUNICIPAL ECONOMY