Information and analytical approach to assessing the professional expectations of university students

Authors

  • Sergey N. Martyshenko Vladivostok State University of Economics and Service

DOI:

https://doi.org/10.52575/2687-0932-2021-48-3-475-486

Keywords:

labor market, university graduates, questionnaire survey, expectation of the benefits of education, multidimensional statistical methods

Abstract

The degree of preparedness of graduates for self-realization in the profession largely depends on the adequacy of students' perception of the labor market. The aim of the work is to develop a methodological approach for assessing the adequacy of students' perception of the regional labor market through assessing the expectations of the benefits that education received in the course of mastering the profession. The study of students' professional expectations was carried out based on the analysis of data from online surveys of students of universities in Primorsky Krai in the period from 2017 to 2021. Multivariate statistical methods were used to process the data. The selection of homogeneous groups was carried out by applying the method of grouping data and classifying the data by the method of k-means. Based on the results of the study, it can be concluded that many students have a wrong or distorted idea about their chosen profession and the realities of the modern labor market. Students lack the skills to find work and communicate with employers. In the conclusion, directions for increasing the labor mobility of university graduates in the labor market are formulated.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Sergey N. Martyshenko, Vladivostok State University of Economics and Service

Dr. Sci. (Eng.), Professor, Professor of the Department of Mathematics and Modeling, Vladivostok State University of Economics and Service,
Vladivostok, Russia

References

Баскакова Д.Ю., Белаш О.Ю., Шестопалов М.Ю. 2017. Трудоустройство выпускников вузов: ожидание и реальность. Планирование и обеспечение подготовки кадров для промышленно-экономического комплекса региона, 1: 137–141.

Бутина Т.Д. 2019. Проблема удовлетворения ожиданий студентов в процессе обучения в университете. Современное образование: содержание, технологии, качество, 1: 197–199.

Доброногова Н.В. 2019. Построение карьеры для студентов и обучающихся: мотивы и этапы. Образование. Карьера. Общество, 2 (61): 35–37.

Жужома А.И., Шкуть П.В., Жужома Ю.Н. 2020. Анализ занятости на предмет возможного трудоустройства молодого специалиста: требования к соискателям и их ожидания. Modern Economy Success, 5: 235–240.

Каменских А.А. и др. 2018. Профессиональные ожидания студентов от учебы в вузе. Формирование гуманитарной среды в вузе: инновационные образовательные технологии. Компетентностный подход, 1: 158–164.

Кузьмин А.М., Высоковская Е.А. 2021. Теория ожиданий В. Врума – один из инструментов мотивации людей и влияния на их поведение. Методы менеджмента качества, 4; 35.

Митрофанова Е.А. и др. 2020. Формирование интегрированной системы трудоустройства выпускников вузов как условие развития экономики региона. Инновации и инвестиции, 2: 81–83.

Огурцова А.Ю. 2017. Проблема профессиональной реализации и карьерные ожидания студентов города Курска. Политика, экономика и инновации, 5: 8.

Родченкова О.Н., Васичкина О. Н. 2019. Решение проблем трудоустройства выпускников вузов на основе управления профессиональной и социальной компетенциями. Государственное и муниципальное управление. Ученые записки, 2: 80–85.

Смирнова Т.В. 2020. Обучение навыкам успешного трудоустройства и планирования ка-рьеры выпускников как одна из приоритетных задач ВУЗа. Вестник современных исследований, 2–5: 30–32.

Степанова Ю.Б. 2018. Молодые специалисты с высшим образованием и работодатели: взаимные ожидания в практике социологического изучения. Вестник Поволжского института управления, 2: 95–103.


Abstract views: 157

Share

Published

2021-09-30

How to Cite

Martyshenko, S. N. (2021). Information and analytical approach to assessing the professional expectations of university students. Economics. Information Technologies, 48(3), 475-486. https://doi.org/10.52575/2687-0932-2021-48-3-475-486

Issue

Section

SECTORAL MARKETS AND MARKET INFRASTRUCTURE